گیرندگان (Takers) و بازارسازان (Makers) در بازار ارزدیجیتال

/ / دسته‌بندی نشده
“”

بروزرسانی دی ۱۹, ۱۴۰۲

بازارسازان و گیرندگان نقش مهمی در بسیاری از پلتفرم های معاملاتی دارند و وجود یا فقدان آن ها، صرافی های قوی را از صرافی های ضعیف جدا می کند. در هر نوع صرافی، فروشندگان با خریداران مطابقت داده می شوند. شما مانند هر شرکت کننده در بازار حداقل در یکی از این دسته بندی ها قرار گرفته و به عنوان یک معامله گر، در مرحله ای به عنوان هر دو عمل خواهید کرد. در این مقاله، مفهوم بازارسازان و گیرندگان را مورد بحث قرار خواهیم داد با ما همراه باشید.

برای خرید و فروش رمز ارز، کلیک کنید.

گیرندگان و بازارسازان

مفهوم نقدینگی یا liquidity

وقتی گفته می شود یک دارایی نقدینگی است، منظور سهولت در فروش آن است. یک شمش طلا یک دارایی بسیار نقد است زیرا می توان آن را به راحتی در مدت زمان کوتاهی با پول نقد معامله کرد. برعکس یک مجسمه با ارزش، می تواند دارایی غیر نقدی باشد. اگرچه ممکن است دارای ارزش معنوی بالایی بوده اما واقعیت این است که همه به چنین چیزی علاقه مند نیستند. بازار نقدینگی بازاری است که در آن می توانید دارایی ها را به راحتی با ارزش منصفانه بخرید و بفروشید. تقاضای زیادی از سوی کسانی که می‌خواهند دارایی را خرید و عرضه بالایی از جانب کسانی که می‌خواهند آن را بفروشند وجود دارد. برعکس، بازار غیر نقدشونده هیچ یک از این ویژگی ها را ندارد و شما در فروش آن به قیمت منصفانه به دلیل تقاضای پایین با مشکل مواجه خواهید شد. در نتیجه، بازارهای غیر نقدشونده اغلب دارای اسپرد پیشنهادی فروش بسیار بالاتری هستند.

نقش بازارسازان (Makers) در بازار ارز دیجیتال

صرافی ها اغلب ارزش بازار یک دارایی را با دفتر سفارش محاسبه می کنند. ممکن است به عنوان مثال، ۱۰ بیت کوین با قیمت ۲۰۰۰۰ دلار بخرید که به دفتر سفارش اضافه می شود و زمانی که قیمت به ۲۰۰۰۰ دلار رسید پر می شود. سفارش سازنده مانند آنچه توضیح داده شد مستلزم آن است که با افزودن آن ها به دفتر سفارش، اهداف خود را قبل از موعد اعلام کند. صرافی مانند یک فروشگاه مواد غذایی است که برای قرار دادن کالاها در قفسه ها از افراد هزینه ای دریافت می کند. معمولاً معامله گران و مؤسسات بزرگ مانند آن هایی که در نوسان گیری سریع تخصص دارند، نقش بازارسازان را بر عهده می گیرند. از طرف دیگر، معامله‌گران کوچک می‌توانند به سادگی با قرار دادن انواع سفارش‌هایی که به سرعت قابل اجرا نیستند نیز سازنده باشند.

نقش گیرندگان (Takers) در بازار ارزدیجیتال

در ادامه مثال فروشگاه مواد غذایی، شما به عنوان فروشنده دارایی خود را در قفسه‌ها قرار می‌دهید تا کسی آن را بخرد. در واقع شما با قرار دادن یک پیشنهاد در دفتر سفارش، نقدینگی صرافی را افزایش و خرید یا فروش را برای کاربران آسان تر می کنید. از سوی دیگر، گیرنده بخشی از آن نقدینگی را حذف می کند و بلافاصله سفارشات موجود در دفتر سفارش پر می شوند.

کارمزد بازارسازان در صرافی

بسیاری از صرافی ها بخش قابل توجهی از درآمد خود را با دریافت کارمزد تراکنش ها از کاربران تامین می کنند. این بدان معناست که هر زمان که سفارشی به دفتر سفارشات اضافه می کنید، مبلغ کمی را به عنوان کارمزد پرداخت می کنید. مقدار کارمزد از یک صرافی به صرافی دیگر و همچنین بسته به اندازه و نقش معامله شما متفاوت باشد. به طور کلی، به سازندگان نوعی تخفیف پیشنهاد می شود، زیرا آن ها نقدینگی را به صرافی اضافه می کنند که یک فاکتور مهم برای افزایش تعداد کاربران در یک صرافی است.

کارمزد گیرندگان در صرافی

هنگامی که یک سفارش بازار انجام و بلافاصله اجرا شود بخشی از نقدینگی موجود در دفتر سفارش را از بین می برد و به دلیل کاهش نقدینگی، صرافی‌ها برای جلوگیری از حذف سفارش‌های معلق موجود، کارمزد از گیرندگان دریافت می‌کنند. مبلغ کارمزد گیرنده معمولاً بیشتر از سازنده است.

می‌توانید تفاوت قیمت‌گذاری سازنده بایننس را در صفحه جدول کارمزد آن مشاهده کنید.

Trading fee

 

در میهن پرداخت می توانید خرید و فروش رمزارزهایتان را با امنیت بالا انجام دهید. از مزایای عضویت در سایت میهن پرداخت و استفاده از خدمات آن، امکان خرید و فروش تعداد بسیار زیاد رمزارزها به صورت خودکار در هر ساعات شبانه روز است.  مهین پرداخت با تفکری نوین برای ارائه انواع خدمات ارزی در خدمت شما است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *