آزمون CFA

اگر تا کنون در حوزه حسابداری و فعالیت های مالی و آنالیز سرمایه گذاری فعالیت داشته اید ، حتما با برنامه تحلیلگران خبره مالی یا CFA آشنایی دارید و از اعتبار و اهمیت آن مطلع هستید.CFA مخفف عبارت Chartered Financial Analyst به معنی “تحلیل گر خبره مالی و سرمایه گذاری” میباشد.

آزمون CFA در سطح جهان توسط CFA Institute برگزار می گردد. این موسسه، موسسه‌ای غیرانتفاعی و متشکل از متخصصین سرمایه‌گذاری با قدمت ۶۵ سال می‌باشد و هم‌اکنون دو مدرک معتبر CFA و CIPM را ارائه می‌کند.

فردی که موفق به گذراندن سطوح آزمون CFA می شود از نظر اعتبار کاری ، در جایگاه ویژه ای قرار می گیرد. در واقع این آزمون بیشتر از اینکه جنبه آکادمیک داشته باشد جنبه علمی و کاربردی دارد. این آزمون اخیرا با اقبال زیادی از سوی فعالین و دانش آموختگان نخبه حوزه مالی و سرمایه گذاری روبرو شده است.

اهمیت این مدرک تا بدان جاست که Financial Times در مقاله ای از آن به عنوان برترین استاندارد (Gold Standard) مدارک مرتبط با حوزه مالی و سرمایه گذاری نام برده است.

گواهی نامه تحلیل گری مالی خبره (Chartered Financial Analyst)، به عنوان معتبرترین و شناخته شده ترین مدرک در زمینه سرمایه گذاری در دنیای امروز به شمار می رود، که ثبت نام در برنامه CFA اولین قدم برای دستیابی به این مهارت می باشد.

برنامه آموزشی

برنامه آموزشی CFA با برقراری ارتباط موثر بین مبانی تئوریک دانشگاهی و ضوابط و استانداردهای حرفه ای و اخلاقی مرتبط به منظور فراهم سازی بستری قدرتمند در زمینه تحصیلی سرمایه گذاری و مدیریت سبد دارایی ها در دنیای واقعی، کلیه مفاهیم و مهارت هایی که در تمامی مراحل کاری لازم است را پوشش می دهد.

در گزارش برگ دوره CFA می توانید به اطلاعاتی مختصر در خصوص مزایا، مطالب و محتوا برنامه CFA و فرصت های شغلی که بواسطه این مهارت پیش روی شما قرار می گیرد، دست پیدا کنید.

محتوای برنامه CFA

محتوای آموزشی برنامه CFA در سه سطح طراحی شده است که عبور از هر مرحله نیاز به موفقیت در آزمون شش ساعته دارد.

  • سطح ۱: تمرکز بر روی دانش پایه در ده موضوع مختلف و تحلیل های ساده با ابزار سرمایه گذاری دارد. (تنها برخی سوالات نیاز به تحلیل دارد)
  • سطح ۲: تاکید بر تحلیل بیشتر و کاربرد های ابزار سرمایه گذاری و مفاهیم آن و تمرکز بر روی ارزش گذاری انواع دارایی ها دارد.
  • سطح ۳: تمرکز بر ترکیب همه مفاهیم و روش های تحلیلی با کاربردهای مختلف برای مدیریت موثر سبد دارایی و برنامه ریزی ثروت دارد.

طبق اظهار نظر شرکت کنندگان به طور متوسط ۳۰۰ ساعت مطالعه برای هر سطح می تواند آمادگی مناسب را برای آزمون ها فراهم کند. به طور کل مطالب هر آزمون، سطح سوالات و پیچیدگی هر آزمون به تناسب سطح بالا می رود.

به عنوان مثال در بخش اصول و معیارهای اخلاقی و استانداردهای حرفه ای که در هر آزمون وجود دارد، شرکت کنند گان با نوع سوالات مختلفی روبرو خواهند بود.

به عنوان مثال:

  • سطح ۱: دانش شما را در استاندارد های حرفه ای و اخلاقی به چالش می کشد.
  • سطح ۲: نحوه اجرای این استانداردها را در شرایط تحلیل به چالش می کشد.
  • سطح ۳: چگونگی استفاده از این استانداردها در مدیریت موثر سبد دارایی و زمینه های مرتبط را به چالش می کشد.

برای عضویت در برنامه CFA و ثبت نام در اولین آزمون الزامات زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • داشتن پاسپورت معتبر

و یکی از موارد زیر:

  • مدرک کارشناسی (یا معادل) و یا تحصیل در سال های آخر رشته کارشناسی (باید توجه داشت که برای شرکت در آزمون دوم باید مدرک کارشناسی تحصیل شده باشد.)
  • ۴ سال سابقه کار (که لزومی ندارد در زمینه سرمایه گذاری باشد)
  • ترکیبی از سابقه کار و مدرک دانشگاهی که مجموعا که مجموعا ۴ سال بشود (کار پاره وقت ملاک قرار نمی گیرد و چهار سال قبل از ثبت نام برای اولین آزمون محاسبه میگردد)

هزینه عضویت مبلغ ۴۵۰ دلار است

این هزینه به عنوان حق عضویت و قبل از ثبت نام در آزمون سطح یک پرداخت می گردد. این حق عضویت یک بار پرداخت شده و تکرار نخواهد شد. هزینه آزمون جداگانه و طبق جدول زیر پرداخت می گردد

هزینه ثبت نام و موعد آزمون ها

آزمون June 2018 برای سطح یک، سطح دو، سطح سه

 

ثبت نام زود هنگام     ، ۶۵۰ دلار پایان ثبت نام روز  ۲۰ سپتامبر  ۲۰۱۷
ثبت نام عادی ۹۵۰ دلار پایان ثبت نام روز  ۱۴ فوریه     ۲۰۱۸
ثبت نام دیر هنگام ۱۳۸۰ دلار پایان ثبت نام روز  ۱۴ مارس    ۲۰۱۸

 

آزمون December ۲۰۱۷ برای سطح یک

 

ثبت نام زود هنگام    ، (بسته شده) پایان ثبت نام روز  ۱۵ مارس    ۲۰۱۷
ثبت نام عادی (بسته شده) پایان ثبت نام روز  ۱۶ آگوست  ۲۰۱۷
ثبت نام دیر هنگام ۱۳۸۰ دلار پایان ثبت نام روز  ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۷

پرداخت هزینه آزمون CFA

پرداخت هزینه ها به دو روش و فقط بصورت دلاری قابل انجام می باشد:- کارتهای اعتباری: American Express، Master Card، Visa، JCB، Union Pay، Diner’s Club or Discover- انتقال بانکی، چک و یا حواله: اگر در مراحل ثبت نام از کارتهای اعتباری استفاده نمی کنید، پس از انتخاب گزینه دوم جهت پرداخت و اتمام مراحل، صورتحساب و دستورالعمل پرداخت به آدرس ایمیل شما ارسال خواهد شد.

هزینه پرداختی آزمون شامل موارد زیر نیز می شود:

  • سری کامل e-book ( شامل کلیه محتوای درسی مورد نیاز)
  • برنامه کمک آموزشی
  • تست های موضوعی
  • آزمون های MOCK
  • نرم افزار تلفن همراه که همه امکانات فوق را شامل می باشد.

موارد مهم در ثبت نام

انستیتو CFA برای استرداد مبالغ ثبت نامی مدت ۲ روز کاری جهت انصراف و ریفاند مبلغ در نظر گرفته است و بعد از این زمان به هیچ وجه مبلغی مسترد نخواهد شد. همچنین طبق قوانین Deferral انستیتو CFA درخواست تعویق آزمون ثبت شده باید حداکثر تا 10 روز کاری پس از آزمون به انستیتو ارسال شود با این حال ترجیح بر این است که در صورت نیاز به تعویق آزمون، تا زمان برگزاری آزمون اقدام کرده باشید.

شما می بایست آزمون ها را به ترتیب سطوح پشت سر بگذارید. بدین معنی که زمانی خواهید توانست در آزمون دوم شرکت کنید که آزمون اول را پشت سر گذاشته و در آن نمره قبولی دریافت کرده باشید. همین مطلب در مورد آزمون مرحله سوم نیز صادق است.

فرایند ثبت نام CFA در وبسایت آن شامل تکمیل ۱۲ مرحله است که سمت راست پروفایل ثبت نامی خود آن را مشاهده می کنید. با توجه به اینکه می توانید هر مرحله را جداگانه تکمیل نمایید لذا دقت داشته باشید که همه آنها تیک خورده باشد.

میهن پرداخت توانایی انجام پرداخت مربوط به ثبت نام آزمون CFA در کمترین زمان ممکن را دارد. لطفا در صورت تمایل به پرداخت هزینه مربوطه سفارش خود را در پنل کاربری ثبت کنید و در صورت نیاز به توضیحات بیشتر با بخش پشتیبانی تماس بگیرید.

انجام پرداخت های مربوط به آزمون های بین المللی

انجام کلیه امور مربوط به ثبت نام آزمون های بین المملی توسط میهن پرداخت به راحتی و سهولت قابل انجام است.

بالا