فومو (FOMO) در ارزدیجیتال چیست و چگونه گرفتار آن نشویم؟

/ / دسته‌بندی نشده
مفهوم فومو “”

بروزرسانی فروردین ۱, ۱۴۰۲

همه ما در زندگی شخصی “ترس از دست دادن” چیزی را تجربه کرده ایم. اصطلاح فومو (FOMO)، برگرفته از “Fear Of Misssing Out” است و در بازار سرمایه و کریپتو، برای افرادی بکار می رود که با بالارفتن ارزش برخی از سرمایه ها، بدون در نظر گرفتن شرایط و فقط و فقط از روی هیجان اقدام به خرید می کنند. در واقع این افراد فقط می خواهند از بقیه عقب نمانند. برای این منظور سعی کنید به دور از هیجان تصمیم گیری کنید. 

فومو چیست

مفهوم فومو

فومو در بازار ارزدیجیتال

مغز انسان همواره تمایل به کسب تجربه اجتماعی دارد. در دوز مناسب، FOMO یک احساس سالم است که باعث می شود ما به دنبال دوستی باشیم تا مورد تشویق او قرار بگیریم و تجربیات جدید کسب کنیم. اما FOMO می تواند در انواع موقعیت های مخرب نیز ظاهر شود. سرمایه گذاری یکی از این حوزه هاست. در دوره‌های زمانی کوتاه، دو احساس ترس و طمع بر بازارها تسلط دارند. فومو ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران را تشویق کند تا بدون درک کامل ریسک‌های موجود در یک پروژه رمزنگاری محبوب یا یک سرمایه‌گذاری با رشد سریع، شرکت کنند. اما باید بدانید که چیزی که یک لحظه در حال افزایش است می تواند به سرعت سقوط کند.

تجربه فومو در رمزارز معروف بیت کوین

در تاریخ ۱ تا ۸ ژوئن سال ۲۰۲۱، قیمت بیت کوین از پایین ترین سطح ۲۸.۲ هزار دلار به حداکثر ۴۲ هزار دلار رسید. در آن زمان، همه می خواستند بیت کوین بخرند و تسلیم هیجان FOMO شوند. رسانه ها در پررنگ تر کردن فومو نقش اساسی داشته و اعلام می کردند که بیت کوین در حال شکستن رکورد است و مستقیماً به سمت ۵۰ هزار دلار پیش می رود. پس از گذشت یک هفته، بیت کوین شروع به ریزش کرد و با ریزش ۲۵% تا تاریخ ۱۲ ژوئن، نزدیک به ۳۱هزار دلار رسید. جالب است بدانید تنها کسانیکه با عدم آگاهی شروع به خرید کرده بودند در کمتر از یک هفته بخش اعظمی از سرمایه خود را از دست دادند. در واقع، شما باید یاد بگیرید که فراتر از نمودارهای روزانه تکامل قیمت بیت کوین را ببینید و باید چشم انداز بلند مدت خود را از بیت کوین توسعه دهید.

فومو در بیت کوین

چگونه از FOMO در ارزدیجیتال اجتناب کنیم؟

اولین قدم برای اجتناب از معاملات فومو این است که بپذیرید ترس از دست دادن یک چیز عادی است. FOMO بر همه افراد، چه در اکوسیستم رمزنگاری و چه فراتر از آن تأثیر می گذارد. 

تنظیم یک برنامه معاملاتی

یک برنامه معاملاتی (Trading Plan) کریپتو شامل تمام برنامه ها، اهداف بلند مدت، کوتاه مدت، طرح کلی از رمزارزهای موجود در سبد خرید و رمزارزهای قابل خریدتان است. معامله گرانی که برای تنظیم برنامه های معاملاتی خود وقت می گذارند، شانس بیشتری برای اجتناب از فومو دارند.

تحلیل نمودارها

“حقایق بیش از احساسات” شعار خوبی است که هنگام معامله ارزهای دیجیتال باید از آن پیروی کنید. خواندن و تجزیه و تحلیل نمودارهای معاملات ارزهای دیجیتال را برای درک بهتر روندها و الگوهای معاملاتی یاد بگیرید. به نمودارهای هفته ها یا ماه ها یا سال ها قبل نگاه کنید. اگرچه ممکن است تجزیه و تحلیل شما همیشه درست نباشد. از نگاه کردن به معاملات ارزهای دیجیتال قبلی و الگوهای قیمتی که معامله‌گران می‌توانند برای معاملات فعلی و آینده اعمال کنند، چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد.


نمودار کندل استیک چیست؟ + معرفی الگوهای رایج کندل استیک


اجرای مدیریت ریسک

در معاملات کریپتو، مدیریت ریسک موثر شامل مراحل مختلفی برای کاهش تاثیر افت بازار و جلوگیری از برخورد با فومو است. در معاملات کریپتو، مدیریت ریسک موثر شامل مراحل مختلفی برای کاهش تاثیر افت بازار و جلوگیری از انحلال کامل است. قدم اولیه قبل از معامله ارزهای دیجیتال، انجام تحقیقات جامع برای دستیابی به تمام اطلاعات لازم برای موفقیت در معامله است.

تمرکز بر روی معاملات (Trades) خود

به‌عنوان یک تریدر، تماشای موفقیت سایر معامله‌گران، به‌ویژه از طریق کوین هایی که شما آن ها خریداری نکرده اید ناامید کننده است. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که از جزئیات کامل معامله آن ها اطلاعی ندارید. بهتر است روی پرتفو، استراتژی‌های معاملاتی و اهداف خود تمرکز کنید.


معرفی پلتفرم TradingView + کار با نرم TradingView در بایننس


داشتن استراتژی بلند مدت

چرا کوین میخرید؟ چند درصد از درآمد خود را روی توکن سرمایه گذاری می کنید؟ آیا برای از دست دادن آن ها آماده هستید؟ قصد دارید از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال چه چیزی به دست آورید؟ استراتژی خروج شما چیست؟ اینها چند سوال مهم هستند که شما به عنوان یک تریدر باید قبل از سرمایه گذاری از خود بپرسید. پاسخ‌ها به شما کمک می‌کنند بدون اینکه در برخورد با فومو آسیب ببینید، برای اهداف خود برنامه‌ریزی کنید.

عواملی که FOMO را تشدید می کنند

  • حساس بودن فرد به اتفاقات پیرامون
  • افرادی که با اضطراب های اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند.
  • توجه بیش از حد به رسانه ها
  • عدم تخصص و آشنایی با بازار سرمایه، تحلیل تکینکال، استفاده از شاخص ها و …

تحلیل تکنیکال در بازار رمزارزها چیست؟ + اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال


سخن پایانی

فومو در معاملات کریپتو طبیعی و قابل مدیریت است. سعی کنید با افزایش آگاهی شروع به خرید رمزارزها کنید. برای خرید و فروش رمزارز، می توانید از سایت میهن پرداخت استفاده کنید. بدین منظور در سایت ثبت نام کرده و سفارش خرید ارزهای دیجیتال و یا فروش ارزهای دیجیتال را ثبت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *