نمودار کندل استیک چیست؟ + معرفی الگوهای رایج کندل استیک

/ / دسته‌بندی نشده
“”

بروزرسانی اسفند ۲۵, ۱۴۰۱

نمودار کندل استیک چیست؟

به عنوان یک تازه وارد در دنیای تجارت و سرمایه گذاری، خواندن نمودارها می تواند یک کار پرتنش برای شما باشد. دنیای سرمایه گذاری نیاز به دانش در این حوزه داشته و اتکا بر حس و براساس نگرش مردم به یک سمت و سوی بازار، ممکن است سود زودگذر و ضرر دراز مدت به همراه داشته باشد. خواندن نمودارهای کندل استیک تقریباً برای هر سبک سرمایه گذاری حیاتی است. در ادامه سعی داریم نمودارهای کندل استیک را به طور مفصل توضیح دهیم ب ما همراه باشید.

نمودار کندل استیک نوعی نمودار مالی است که به صورت گرافیکی حرکت قیمت یک دارایی را برای یک بازه زمانی معین نشان می دهد. کندل به معنای شمع است. همانطور که از نام آن پیداست، از کندل هایی تشکیل شده است که هر کدام نشان دهنده زمان یکسانی هستند. کندل ها می توانند تقریباً هر دوره ای را از ثانیه تا سال نشان دهند. این نمودارها بیشتر برای تسهیل تجزیه و تحلیل بازارهای مالی استفاده می شوند.

فهرست مطالب:

  • تاریخچه نمودار کندل استیک
  • نمودارهای کندل استیک چگونه کار می کنند؟
  • نحوه خواندن نمودارهای کندل استیک
  • معایب نمودار های کندل استیک
  •  الگوهای رایج کندل استیک مورد استفاده درتحلیل تکنیکال

تاریخچه نمودارهای کندل استیک

تاریخچه نمودارهای کندل استیک به قرن هفدهم باز می گردد. ایجاد آن ها به عنوان یک ابزار نمودار اغلب به یک تاجر برنج ژاپنی به نام Homma نسبت داده می شود. ایده‌های او احتمالاً پایه و اساس چیزی بود که اکنون به عنوان نمودار شمعدانی مدرن استفاده می‌شود. یافته های هما توسط بسیاری، به ویژه توسط چارلز داو، یکی از پدران تحلیل تکنیکال مدرن، اصلاح شد.

نمودارهای کندل استیک چگونه کار می کنند؟

کندل استیک

برای ایجاد هر کندل به نکات قیمتی زیر نیاز است:

  1. آغاز – اولین قیمت معاملاتی ثبت شده دارایی در آن بازه زمانی خاص.
  2. بالا – بالاترین قیمت معاملاتی ثبت شده دارایی در آن بازه زمانی خاص.
  3. پایین – پایین ترین قیمت معاملاتی ثبت شده دارایی در آن بازه زمانی خاص.
  4. پایان – آخرین قیمت معاملاتی ثبت شده دارایی در آن بازه زمانی خاص.

در مجموع، این مجموعه داده اغلب به عنوان مقادیر OHLC نامیده می شود. رابطه بین آغاز، بالا، پایین و پابان تعیین می کند که چگونه کندل به نظر می رسد. فاصله بین آغاز و پایان به عنوان بدن نامیده می شود، در حالی که فاصله بین بدن و بالا یا پایین به عنوان فتیله یا سایه نامیده می شود. فاصله بین ارتفاع و پایین شمع را محدوده کندل می گویند.

نحوه خواندن نمودارهای کندل استیک

در عمل، یک کندل نبرد بین گاو نر و خرس را برای یک دوره مشخص نشان می دهد. به طور کلی، هر چه بدنه طولانی‌تر باشد، فشار خرید یا فروش در بازه زمانی اندازه‌گیری شده شدیدتر است. اگر فتیله های روی شمع کوتاه باشند، به این معنی است که بالا (یا پایین) بازه زمانی اندازه گیری شده نزدیک به قیمت پایان بوده است.

رنگ و تنظیمات ممکن است با ابزارهای مختلف نمودار متفاوت باشد، اما به طور کلی، اگر بدنه سبز باشد، به این معنی است که دارایی بالاتر از قیمت باز شده، بسته شده است. بدنه قرمز به این معنی است که قیمت در طول بازه زمانی اندازه‌گیری شده کاهش یافته و قیمت بسته شدن کمتر از باز شدن است.

برخی از چارتیست ها ترجیح می دهند از نمایش های سیاه و سفید استفاده کنند. بنابراین به جای استفاده از سبز و قرمز، نمودارها حرکات بالا را با شمع های توخالی و حرکت های پایین را با شمع های سیاه نشان می دهند.

معایب نمودار های کندل استیک

  • کندل ها به طور دقیق آنچه را که در فاصله بین آغاز و پایان اتفاق افتاده است نشان نمی دهند، فقط فاصله بین دو نقطه (همراه با بالاترین و پایین ترین قیمت ها) را نشان می دهند.
  • نمودارهای کندل استیک می توانند دارای نویز زیادی از بازار باشند، مخصوصا هنگام ترسیم تایم فریم های پایین تر، کندل ها می توانند خیلی سریع تغییر کنند، که می تواند تفسیر آنها را چالش برانگیز کند.
  • توجه به این نکته، گفتنی است که الگوهای کندلی لزوماً به خودی خود سیگنال خرید یا فروش نیستند بلکه راهی برای نگاه کردن به ساختار بازار و نشانه ای بالقوه از یک فرصت آینده هستند.
  • الگوهای کندل استیک زمانی که در ترکیب با تکنیک های دیگر مانند اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال شامل خطوط روند، میانگین‌های متحرک، شاخص قدرت نسبی یا RSI، RSI تصادفی و… بسیار مفید هستند.

مطالعه بیشتر: تحلیل تکنیکال در بازار رمزارزها چیست؟ + اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال

 الگوهای رایج کندل استیک مورد استفاده درتحلیل تکنیکال

الگوهای معکوس صعودی

الگوی چکش

الگوی چکش کندل استیک

کندلی با فتیله پایینی بلند در پایین روند نزولی، جایی که فتیله پایینی حداقل دو برابر بدنه است. یک چکش نشان می‌دهد که با وجود اینکه فشار فروش بالا بود، گاوها قیمت را نزدیک به بازار باز کردند. یک چکش می تواند قرمز یا سبز باشد، اما چکش های سبز ممکن است نشان دهنده واکنش قوی تر گاو نر باشد.

چکش معکوس

الگوی چکش معکوس کندل استیک

چکش معکوس نیز نامیده می شود، درست مانند یک چکش است، اما با یک فیتیله بلند بالای بدنه به جای پایین. مانند چکش، فتیله بالایی باید حداقل دو برابر اندازه بدن باشد. یک چکش معکوس در پایین یک روند نزولی رخ می دهد و ممکن است نشان دهنده یک برگشت بالقوه به سمت بالا باشد. فیتیله بالایی نشان می دهد که قیمت، ادامه حرکت نزولی خود را متوقف کرده است، حتی اگر فروشندگان در نهایت موفق شدند آن را در نزدیکی فضای باز پایین بیاورند. به این ترتیب، چکش معکوس ممکن است نشان دهد که خریداران به زودی کنترل بازار را به دست خواهند آورد.

سه سرباز سفید

الگوی سه سرباز سفید کندل استیک

الگوی سه سرباز سفید، متشکل از سه کندل سبز متوالی است که همگی در بدنه شمع قبلی باز و در سطحی بیشتر از ارتفاع شمع قبلی بسته می شوند. در حالت ایده‌آل، این کندل ها نباید فتیله‌های پایین‌تری داشته باشند، که نشان می‌دهد فشار خرید مداوم باعث افزایش قیمت می‌شود. اندازه شمع ها و طول فتیله ها می تواند برای قضاوت در مورد شانس ادامه یا اصلاح احتمالی استفاده شود.

هارامی صعودی

الگوی هارامی صعودی کندل استیک

هارامی صعودی یک کندل قرمز بلند است که به دنبال آن یک کندل سبز کوچکتر است و به طور کامل در بدنه کندل قبلی قرار دارد. این الگو می تواند طی دو یا چند روز آشکار شود، و الگویی است که نشان می دهد شتاب فروش در حال کاهش است و ممکن است به پایان برسد.

الگوهای معکوس نزولی

مرد دار آویز

الگوی مرد دار آویز کندل استیک

مرد دار آویز شده معادل نزولی چکش است. معمولاً در انتهای یک روند صعودی با بدنه کوچک و فتیله پایینی بلند شکل می گیرد. فیتیله پایین نشان می دهد که فروش زیادی وجود داشته است، اما گاوها موفق شدند کنترل را پس بگیرند و قیمت را بالا ببرند. با در نظر گرفتن این موضوع، پس از یک روند صعودی طولانی مدت، فروش ممکن است به عنوان یک هشدار عمل کند که گاوها به زودی کنترل بازار را از دست خواهند داد.

ستاره دنباله دار

الگوی ستاره دنباله دار کندل استیک

ستاره دنباله دار از یک کندل با فتیله بالایی بلند، فتیله پایینی کم یا بدون فتیله و بدنه کوچک، در حالت ایده آل نزدیک به پایین ساخته شده است. ستاره دنباله دار شبیه چکش معکوس است اما در انتهای یک روند صعودی شکل می گیرد. این نشان می دهد که بازار به اوج رسیده است، اما پس از آن فروشندگان کنترل را در دست گرفتند و قیمت را پایین آوردند. برخی از معامله گران ترجیح می دهند برای تایید الگو منتظر بمانند تا چند کندل بعدی باز شوند.

سه کلاغ سیاه

الگوی سه کلاغ سیاه کندل استیک

سه کلاغ سیاه معادل نزولی سه سرباز سفید، از سه کندل قرمز متوالی ساخته شده اند که در داخل بدنه شمع قبلی باز می شوند و در سطحی پایین تر از کندل قبلی بسته می شوند. در حالت ایده‌آل، این کندل ها نباید فتیله‌های بلندتری داشته باشند، چون نشان‌دهنده فشار فروش مستمر باعث کاهش قیمت می‌شود. از اندازه کندل ها و طول فتیله ها می توان برای قضاوت در مورد شانس ادامه استفاده کرد.

هارامی نزولی

الگوی هارامی نزولی کندل استیک

هارامی نزولی یک کندل سبز بلند و به دنبال آن یک کندل قرمز کوچک با بدنه ای است که کاملاً در بدنه شمع قبلی قرار دارد. این الگو می تواند طی دو یا چند روز آشکار شود، در پایان یک روند صعودی ظاهر می شود و ممکن است نشان دهنده کاهش فشار خرید باشد.

ابر سیاه

الگوی ابرسیاه کندل استیک

الگوی ابر سیاه شامل یک کندل قرمز رنگ است که در بالای کندل سبز قبلی آغاز می شود اما در زیر نقطه میانی آن کندل، بسته می شود. اغلب می تواند با حجم بالا همراه باشد، که نشان می دهد حرکت ممکن است از بالا به سمت پایین تغییر کند. معامله گران ممکن است منتظر سومین کندل قرمز برای تأیید الگو باشند.

الگوهای ادامه دهنده

سه گانه صعودی

الگوی سه گانه صعودی کندل استیک

این الگو در یک روند صعودی رخ می دهد، که در آن سه کندل قرمز متوالی با بدنه های کوچک با ادامه روند صعودی دنبال می شوند. در حالت ایده‌آل، کندل های قرمز نباید محدوده کندل قبلی را نقض کنند. ادامه با یک کندل سبز با بدنه بزرگ تأیید می شود، که نشان می دهد گاوها دوباره کنترل جهت روند را در دست دارند.

سه گانه نزولی

الگوی سه گانه نزولی کندل استیک

معکوس سه روش افزایشی، نشان دهنده ادامه روند نزولی است.

مهین پرداخت با تفکری نوین برای ارائه انواع خدمات ارزی در خدمت شما است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *