شبکه ارز دیجیتال چیست؟

/ / دسته‌بندی نشده
شبکه ارز دیجیتال چیست “”

بروزرسانی آبان ۱۵, ۱۴۰۲

برای خرید و فروش ارز دیجیتال، لازم است در ابتدا باید بدانید که شبکه ارز دیجیتال چیست، برای مثال اگر قصد انتقال تتر به کیف پول شخصی را دارید، باید بدانید که تتر در کیف پول شما روی چه شبکه‌ای قرار داشته و باید به چه شبکه‌ای منتتقل کنید. بعد از دانستن انواع شبکه‌های ارز موردنظر، باید کارمزدهای آن را هم بدانید تا با کمترین هزینه ممکن، انتقال را انجام دهید. اگر ارزتان را با شبکه‌ای اشتباه منتقل کنید، امکان بازگشت آن در اکثر مواقع وجود ندارد. در این مقاله به معرفی پراستفاده‌ترین شبکه‌ها می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

شبکه ارز دیجیتال چیست

شبکه های انتقال ارز دیجیتال

برای درک بهتر شبکه ارز دیجیتال، ابتدا باید با مفهوم بلاکچین آشنا شوید. در حالت کلی، بلاکچین یک سیستم ثبت اطلاعات توزیع شده که فعالیت خود را به صورت غیرمتمرکز انجام می‌دهد. اهمیت بلاک چین بعد از ظهور بیت کوین پررنگ‌تر شد. در حال حاضر نیز انواع مختلف ارزها و پروژه‌ها در بستر بلاک چین، با اهداف و نحوه فعالیت متنوع توسط توسعه دهندگان عرضه شده است. 

توکن‌ها برای اجرا روی یک شبکه، باید از قوانین آن شبکه پیروی کنند که به آن استاندارد توکن گفته می‌شود. استاندارد توکن شامل مجموعه‌ای از قوانینی است که چگونگی عملکرد توکن‌های دیجیتالی را در شبکه تعیین می‌کند. هر بلاکچین دارای استاندارد توکن مخصوص به خودش بوده و تضمین می‌کند که توکن‌های ساخته شده طبق این قوانین می‌توانند با هم تعامل داشته باشند. به عنوان مثال، استاندارد توکن اتریوم ERC-20 است. در غیراینصورت انجام تراکنش و انتقال ارز دشوار است.

انواع شبکه های ارز دیجیتال

مطابق آخرین گزارشات، تاکنون بیش از ۱۰۰۰ شبکه ایجاد شده اند، با داشتن انواع مختلف شبکه ارز دیجیتال، فرصت خوبی است که برای انتقال ارز، مناسبترین شبکه را از لحاظ کارمزد و نیاز خود انتخاب کنیم. در ادامه به بررسی مهمترین شبکه‌ها می‌پردازیم.

شبکه ERC-20

شبکه ERC20

ERC20 مخفف Ethereum Requestfor Comment به معنای پروتکل رسمی بهبود اتریوم‌ است. این شبکه برای اجرای قراردادهای هوشمند ایجاد شده است. کارمزد شبکه اتریوم، با ارز بومی ETH یا اتریوم  پرداخت می‌شود. این شبکه توسط کیف پول‌های معروف متامسک (Metamask) و تراست ولت (Trustwallet) پشتیبانی می‌شوند.

آدرس شبکه ERC20 با 0x شروع شده و شامل ۴۲ کاراکتر است: 0xc3761EB917CD790B30dAD99f6Cc5b4Ff93C4F9eA

مزایا و معایب شبکه erc20

کارمزدهای شبکه اتریوم بالا بوده اما امنیت بالایی دارد، بطوریکه مقدار خطا در این شبکه خیلی کم است.  بیشتر پروژه‌های غیرمتمرکز از ERC20 استفاده می‌کنند. از همه مهتر هم اینکه کیف پول‌های زیادی، از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کنند.

مهمترین ارزهای شبکه ERC-20

  • تتر (USDT)
  • USD کوین (USDC)
  • یونی سواپ (UNI)
  • شیبا اینو (SHIB)

شبکه BEP20 و BEP2

شبکه Bep20 و BEP2

شبکه‌های BEP20 و BEP2، استاندارد ایجاد توکن در شبکه اسمارت چین (BSC)، به عنوان بسترهای صرافی بایننس هستند. یکی از مزایای این دو شبکه نسبت به ERC20، کمتر بودن کارمزد آن‌ها است. اگر قصد استفاده از صرافی بایننس برای انتقال ارز دارید، بهتر است از این دو شبکه استفاده کنید. به عنوان مثال، مدت زمان انتقال تتر در شبکه bep20، کمتر از شبکه ERC20 است.

  • آدرس شبکه BEP20 با 0x شروع شده و شامل ۴۲ کاراکتر است، به همین دلیل خیلی باید در انتخاب شبکه انتقال ارز مراقب باشید تا با اتریوم اشتباه نشود: 0x۹E7b1030ae49ff2d4aa3a9fE9e596a5bB729A503
  • آدرس شبکه BEP2 با bnb شروع شده و شامل ۴۲ کاراکتر است و اغلب به یک تگ بنام MEMO نیاز دارند، ممو یک شناسه برای ارسال و رهگیری تراکنش است: bnb۱dh7evmrhsg0wgglwjlpkj6s502z8e0jl5uu6sf

شبکه TRC20

شبکه TRC20

این شبکه برای ارز دیجیتال ترون یا همان TRX است که از قراردادهای هوشمند نیز بهره می‌برد. ترون مانند ارتیوم به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا با این استاندارد توکن‌های دیجیتالی خود را ایجاد کنند. اتقال ارز در این شبکه، دارای کارمزد TRX است. کیف پول‌های مهمی که از این ارز پشتیبانی می‌کنند، شامل تراست ولت و ترون لینک هستند.

آدرس شبکه TRC20 با T شروع شده و شامل ۳۴ کاراکتر است: TJXPwC1Ep62qNUXyfUw3B1tC7MVSx5UoUo

از مزایای شبکه ترون کارمزد بسیار پایین و سرعت بالای انجام تراکنش است، اما نسبت به شبکه اتریوم، امنیت کمتری دارد.

شبکه سولانا (solana)

شبکه سولانا یک شبکه لاکچین بوده که از تعداد زیادی برنامه غیرمتمرکز تشکیل شده است. در حال حاضر بیش از ۴۰۰ پروژه شامل پروژه‌های وام دهی، بازارهای NFT و بلاکچینی و… روی این شبکه قرار دارند. رمزارز SOL برای استیکنیگ و تأمین امینت و قدرت شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سولانا و اتریوم دارای ویژگی‌های مشترک زیادی هستند اما در کنار آن، تفاوت‌های زیادی نیز با یکدیگر دارند. یکی از مزیت‌های سولانا نسبت به اتریوم، سرعت بالاتر آن در تأیید هر تراکنش است.

بهترین شبکه ارز دیجیتال چیست؟

همانطور که بیان شد، شبکه‌های ارز دیجیتال مانند یک بستر هستند که شما با استفاده از آن‌ها، می‌توانید به واریز و برداشت ارز دیجیتال در والت خود بپردازید. در کنار این بسترها، هرچه یک شبکه، مقیاس پذیری بالاتری داشته باشد، به طبع انتخاب بهتری است. کم بودن مقیاس پذیری به این معنا است که، مدت زمان تأیید تراکنش در هر ثانیه توسط یک شبکه و هزینه آن کمتر باشد. قطعا ما برای انتقال ارز،خواستار این هستیم که تراکنش هر چه سریعتر تأیید و در کیف پول گیرنده بنشیند.

بهترین شبکه از نگاه کاربران، شبکه‌ای است که در مدت زمان کمتری تأیید شده و کارمزد کمتری برای واریز و برداشت وجه داشته باشد. تمامی این مقادیر از قبل مشخص بوده و باید قبل از اقدام به انتقال ارز، خودتان بررسی کاملی را در این حوزه داشته باشید.

خرید و فروش ارز دیجیتال سریع و کمترین کارمزد

دقت در انتخاب شبکه ارز دیجیتال

باید دقت کنیم که هر ارز روی شبکه‌های خاص پشتیبانی می‌شود. در هنگام انتقال ارز باید به موارد زیر دقت کنیم تا از ارسال به شبکه اشتباه جلوگیری کنیم:

  • انتخاب شبکه مناسب برای پرداخت کارمزد کمتر
  • پشتیبانی کیف پول گیرنده از شبکه مورد نظر
  • توجه به آدرس شبکه‌ها برای عدم اشتباه

سوالات متداول 

بهترین شبکه ارز دیجیتال کدام است؟

بهترین شبکه ارز دیجیتال، همان شبکه‌ای است که دارای کارمزد کمتر و در کنار آن امنیت بالاتری داشته باشد.

کمترین کارمزد انتقال تتر برای کدام شبکه است؟

اگر از صرافی کوکوین به صرافی کوکوین انتقال می‌دهید، کمتری کارمزد مربوط به شبکه KCC است. نکته مهم این است که میهن پرداخت با صرافی کوکوین کار می‌کند و شما برای خرید و فروش با کمترین کارمزد می‌توانید از خدمات آن استفاده کنید.

آیا یک ارز روی چند شبکه امکان انتقال دارد؟

بله، استیبل کوین‌ها را می‌توان بر بستر ERC20 ،BEP20 و TRC20 منتقل کرد.

سخن آخر

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که شبکه ارز دیجیتال چیست. در ادامه انواع شبکه‌های ارز دیجیتال، نوع آدرس هر شبکه و اشتباهات رایج در انتقال ارز به سایر کیف پول‌ها آورده شده است. میهن پرداخت با پشتیبانی از بیش از ۷۰۰ رمزارز، به صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات در حوزه واریز و برداشت رمز ارز است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *