اصطلاحات ارز دیجیتال

/ / دسته‌بندی نشده
“”

بروزرسانی مهر ۹, ۱۴۰۲

ارزهای دیجیتال که بیشتر از ۱۰ سال سابقه دارند با ورود به دنیای تجارت امروزی، اساس معاملات تجاری و مالی را دگرگون کرده‌اند. زمانی که یک فرد مبتدی با اصطلاحات ارز دیجیتال برخورد می‌کند، احساس می‌کند طرف مقابل با زبان بیگانه‌ای با او صحبت کرده است در حالی که اگر این اصطلاحات را بشناسد، مفهوم رمز ارزها را درک خواهد کرد؛ ارزهای دیجیتال تنها یک گزینه جدید برای سرمایه‌گذاری نیستند و در مقایسه با سهام و اوراق قرض‌الحسنه سنتی دنیای متفاوت و جدیدی را نشان افراد می‌دهند. مهم است که قبل از شروع کار و خرید و فروش ارزهای دیجیتال، دقیقاً بدانید در چه حوزه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنید.

این ­أمر خصوصاً در مورد دارایی‌های ریسکی مانند رمز ارز بسیار مهم است. اصطلاحات ارزهای دیجیتال بسیار هستند، در این مقاله به مارت در ارزدیجیتال، شدو در ارز دیجیتال و سایر اصطلاحات می‌پردازیم. اگر شما درک درستی از این اصطلاحات داشته باشید به راحتی می‌توانید موفقیت خود را در معاملات بالا ببرید و به رشد و پیشرفت خود کمک کنید.

منظور از ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یک بازار جهانی می‌باشد و ممکن است تحت تأثیر قانون گذاری‌ها، شرایط اقتصادی، عرضه و تقاضا و چندین عامل دیگر قرار بگیرد. در بازار رمز ارزها ترس از دست دادن فرصت سرمایه‌گذاری یا فومو، ترس عدم قطعیت و شک بر روی قیمت ارزهای دیجیتال، تأثیر بسیار زیادی می‌گذارند؛ حال فومو چیست و چگونه گرفتارآن نشویم؟

ارز دیجیتال یا رمز ارز یک نوع پول و ارز می‌باشد که جایگزین ارزهای رایج در دنیای دیجیتال شده است. این ارزها به صورت غیرمتمرکز در بستر شبکه بلاک چین فعالیت می‌کنند هدف از به وجود آوردن این گونه ارزها افزایش امنیت و جلوگیری از تقلب و کلاهبرداری ارزها و آسان شدن هرچه بیشتر مبادلات و حذف واسطه‌ها از بین خریداران و فروشندگان می‌باشد.

اصطلاحات ارز دیجیتال در دنیای امروز

اصطلاحات ارز دیجیتال

رمزارزها بر روی شبکه های کامپیوتری غیرمتمرکز به نام بلاک چین اجرا می‌شوند. برخی از مهم‌ترین رمزارزها بیت کوین، اتریوم، تتر، کاردانو، بایننس کوین و… هستند.  ارزهای رمزنگاری شده همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند و ارزهای جدید دائماً ظاهر می‌شوند. محبوبیت فزاینده آن‌ها به دلیل قابلیت اطمینان اثبات شده رمزارزهای برتر، بیت کوین و اتریوم است. برای ورود در این حوزه می‌بایست با اصطلاحات رایج آن نیز آشنا شوید. این مقاله به شما کمک خواهد کرد، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

ارزهای دیجیتال اصطلاحات بسیار زیادی دارند و آشنایی با مفاهیم حوزه رمز ارزها می‌تواند در شناخت این اصطلاحات به افراد مبتدی کمک بسیاری کند. برخی از این اصطلاحات به شرح زیر می‌باشند.

رمز ارز

یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال رمز ارز می‌باشد. این رمزها دسته‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که از تکنیک‌های رمز نگاری برای تأمین امنیت اطلاعات خود استفاده می‌کنند. رمزارزها به صورت غیرمتمرکز یا متمرکز ارائه می‌شوند. رمز ارزی که از حالت غیر متمرکز استفاده می‌کند رمز ارز بیت کوین می‌باشد؛ رمز ارزها از سیستم‌های بانکی مستقل هستند. از ویژگی‌های این رمز ارزها می‌توان به عدم دخالت دولت‌ها و نهادهای متمرکز در فرایند تولید، تایید و ثبت تراکنشات اشاره‌کرد.

بلوک (Blok)

یک شبکه بلاک‌چین شاهد حجم زیادی از تراکنش‌ها است. تراکنش‌های انجام شده در یک دوره معین در فایلی به نام بلوک ثبت می‌شود که اساس شبکه بلاک چین است. یک بلوک، اطلاعات زیادی را در خود ذخیره کرده اما فضای ذخیره‌سازی زیادی را اشغال نمی‌کند. این اطلاعات شامل:

  •  عدد حاشیه (Magic number): عددی حاوی مقادیر خاصی است که آن بلوک را به عنوان بخشی از شبکه یک رمزارز خاص شناسایی می کند.
  • اندازه بلوک (Block size): محدودیت اندازه بلوک را طوری تنظیم میش ود که فقط مقدار مشخصی از اطلاعات در آن نوشته شود.
  • سربرگ بلوک (Block header): سربرگ، حاوی اطلاعات مربوط به بلوک است.
  • شمارنده تراکنش (Transaction counter): شمارنده تراکنش، نشان دهنده تعداد تراکنش های ذخیره شده در بلوک است.
  • تراکنش ها (Transactions): بیانگر لیستی از تمام تراکنش های داخل یک بلوک است.

بلاک چین

اصطلاحات رمز ارز

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اصطلاحات ارزدیجیتال بلاک­چین می‌باشد. بلاک چین یک دفتر دیجیتالی برای یک رمزارز، شناخته می‌شود که در آن تمام معاملات ثبت می‌گردد؛ به طور کلی بلاک چین یک سیستم ثبت اطلاعات و داده است که با استفاده از روش‌های رمزنگاری از هک اطلاعات جلوگیری می‌کند. از این بلاک چین‌ها می‌توان به بلاک چین عمومی نام برد که از معروف‌ترین نوع بلاک چین می‌باشد. بلاک چین خصوصی که در سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی برای ثبت اطلاعات از آن استفاده می‌شود، بلاک چین کنسرسیوم به بلاک چین‌های نیمه متمرکز که توسط سازمان‌ها مدیریت می‌شود می‌گویند، بلاک چین هیبرد که ترکیبی از بلاک چین‌های عمومی و خصوصی است اشاره کرد.

هش تراکنش (Hash)

رشته‌ی از حروف و اعداد که نشان دهنده یک تراکنش تأیید شده و ارسال شده است و معمولاً Hash یا TxID نامیده می‌شود. در سفارش خرید ارز دیجیتال، شماره پیگیری همان TxID است.

شبکه نظیر به نظیر  (Peer-to-Peer)

در میان اصطلاحات ارزهای دیجیتال شبکه همتا به همتا یا شبکه P2P را شنیده باشید، این مفهوم یعنی دو کاربر، دو یا چند کامپیوتر مستقیماً بدون هیچ شخص ثالث و یا واسطه با هم در ارتباط هستند.

الگوریتم (Algorithm)

دستورالعمل یا فرمولی که برای تولید کلیدهایی استفاده می‌شود که تراکنش‌ها را ایمن نگه می‌دارد. رمزارزها به سه کلید اصلی هش، کلید عمومی و کلید خصوصی متکی هستند.

رمزگذاری (Encryption)

رمزگذاری فرآیندی است که در آن متن خوانا با استفاده از یک الگوریتم به متن ناخوانا به نام هش یا کلید تبدیل می‌شود. و از انتقال اطلاعات محرمانه به دست افراد نادرست جلوگیری می‌کند. وقتی صحبت از پیام‌ها و تراکنش‌های رمزارزها می‌شود، رمزگذاری و رمزگشایی بین دو طرف به این معنی است که شخص ثالث نمی‌تواند از آن سوء استفاده کند.

وایت پیپر

اصطلاحات مهم ارز دیجیتال

وایت پیپر یا سفید نامه‌های گزارشی یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال است که در آن توسعه دهندگان به بیان جزئیات طرح و یا سیستم خود می‌پردازند و ارزهای دیجیتال با استفاده از آن تکنولوژی خود را برای آشنایی عموم منتشر می‌کند. وایت پیپر و یا همان اوراق سفید یک فایل PDF است که به کاربران توضیح می دهد یک پروژه برای حل چه مشکلی ایجاد شده است. معروف ترین وایت پیپر مرتبط با ارز بیت کوین است. اوراق سفید در حوزه دیجیتال، حاوی اشکال مختلف داده مانند آمار، نمودار و فرمول است.

دائو (DAO)

یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال، دائو است. دائو به سازمان‌های خود مختار غیرمتمرکز گفته می‌شود این اصطلاح نوعی رویکرد در اداره سازمان است که در آن هر عضو از مجموعه فارغ از جایگاه و سمت، حق یکسان در ایجاد تغییرات به عهده دارد.

نرخ هش (Hash Rate)

نرخ هش میانگین سرعتی است که یک کامپیوتر با آن یک تراکنش را تأیید و ارسال و در نتیجه یک هش جدید ایجاد می‌کند و برحسب واحد هش در ثانیه محاسبه می‌شود.

فیات

یکی از اصطلاحات ارزهای دیجیتال، ارز فیات است. با توجه به اینکه این ارز مورد حمایت دولت‌ها قرار گرفته، توسط هیچ کالایی مانند طلا پشتیبانی نمی‌شود به عنوان مثال دلارهای سبز آمریکایی یکی از ارزهای فیات می‌باشد.

نهنگ

در دنیای ارزهای دیجیتال، نهنگ‌ها کسانی هستند که حجم قابل توجهی از ارزهای دیجیتال را در اختیار دارند به واسطه آن بر بازار آن تأثیر می‌گذارند.

بازار گاوی

از دیگر اصطلاحات ارزهای دیجیتال، بازار گاوی است زمانی که بازار ارزهای دیجیتال روندی رو به رشد داشته باشند و صعودی باشد به آن بازار گاوی می‌گویند.

مفاهیم ارزهای دیجیتال

بازارخرسی

بازار خرسی برعکس بازار گاوی است یعنی زمانی که روند بازار و قیمت‌ها به صورت نزولی باشد، به آن بازار خرسی گفته می‌شود.

کلید عمومی (Public Key)

رشته ای از حروف و اعداد که آدرس کیف پول شما را در بلاک چین مشخص می‌کند. این اطلاعات مانند آدرس ایمیل یا شماره حساب بانکی شما، برای دریافت رمزارز قابل اشتراک گذاری با دیگران است.

پامپ و دامپ

از اصطلاحات ارزهای دیجیتال می‌توان به پامپ و دامپ اشاره کرد. این دو واژه به عنوان دو روش غیرقانونی زمانی ایجاد می‌شوند که شرکت های بزرگ سرمایه گذاری با سرمایه گذاران بزرگ می‌خواهند به صورت مصنوعی قیمت رمزارزها را بالاببرند؛ آن‌ها مردم را به شیوه‌های گوناگون ترغیب می‌کنند که رمز ارز مورد نظر را بخرند و زمانی که قیمت ارز دیجیتال بالا رفت سرمایه‌گذاران دارایی های خود را با قیمتی نجومی می‌فروشند و سود بسیاری بدست می‌آورند.

تاچ در ارزدیجیتال

تاچ یک تکنیک معاملاتی است که در ارز دیجیتال استفاده می‌شود. تاچ به معنای رسیدن به یک سطح خاص از قیمتی در نمودار بوده و این سطح به عنوان نقطه ورود به معامله و یا نقطه توقف در نظر گرفته شده است؛ به عنوان مثال تصور کنید شما می‌خواهید در بازار فارکس فعالیت کنید و قیمت جفت ارز EUR/USD در حال حاضر در سطح ۱۲۰۰۰ قرار دارد، اگر شما این قیمت را به عنوان نقطه تاچ در نظر بگیرید به این معنا است که ترجیح می‌دهید که معامله ای اغاز کنید که قیمت ارزبه سطح۱۲۰۰۰ برسد.

شدو در ارز دیجیتال

ممکن است از نظر بسیاری از افراد، کندل استیک مهم نباشد، این بخش در تحلیل تکنیکال بسیار مهم و پراهمیت است، زیرا می‌تواند اطلاعات کاربردی را به تحلیل‌گر در رابطه با تغییر روند و یا شکست بدهد. به طور کلی ترکیب حجم معاملات و سیگنال شدو در ارز دیجیتال بسیار عالی عمل می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید درواقع این مورد می‌تواند در عین سادگی که دارد تاییدیه‌های قابل قبولی را به شما در تحلیل‌ها بدهد.

کلید خصوصی (Private Key)

رشته ای از حروف و اعداد که قفل کیف پول شما است. این اطلاعات شخصی است و هرگز نباید مانند رمز عبور یا پین شما به اشتراک گذاشته شود.

عبارت بازیابی (Seed Phrase)

عبارتی ۱۲، ۱۸ یا ۲۴ کلمه ای که فقط شما  به آن دسترسی دارید و به عنوان پشتیبان برای کلیدهای خصوصی شما عمل می کند. اگر کلید خصوصی خود را فراموش کردید یا گم کردید، یک عبارت بازیابی به شما کمک می کند آن را بازیابی کنید.

کیف پول (Wallet)

کیف پول که به صورت سخت افزاری یا نرم افزاری است برای مدیریت ارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی اداره می شود. و به دو دسته کیف پول سرد و گرم تقسیم می‌شود.

مفاهیم پایه رمز ارزها

کیف پول سرد (Cold Wallet)

کیف پول سرد به صورت آفلاین اطلاعات را ذخیره می‌کند. این کیف پول، به دو دسته سخت افزاری و کاغذی تقسیم می‌شود و به دلیل متصل نبودن به اینترنت یکی از امن‌ترین کیف پول‌ها محسوب می‌شود.

کیف پول گرم (Hot Wallet)

دسترسی به این کیف پول‌ها از طریق اینترنت و با استفاده از موبایل و یا کامپیوتر امکان پذیر است. به همین دلیل از امنیت کمتری نسبت به کیف پول های سرد برخوردار هستند.

ماینینگ (Mining)

ماینینگ به فرایند تولید رمزارزها اطلاق شده که برای تأیید تراکنش استفاده می‌شود و برای استخراج هر ارز روش‌های مختلفی وجود دارد. هنگامی که تمام رایانه‌های موجود در شبکه تراکنش را می‌پذیرند، دو اتفاق می‌افتد: یک بلوک جدید به زنجیره اضافه می‌شود و سکه های جدید ایجاد می‌شوند و این سکه‌ها به بلوک جدید اضافه می‌شوند.

صرافی (Exchange)

وب‌سایتی که به شما امکان می‌دهد رمزارزها را با ارزهای فیات مانند دلار یا یورو، ارزهای فیات را با رمزارزها و یا یک رمزارز را با ارز دیگر مبادله کنید.

بیت کوین (Bitcoin)

این رمزارز در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد و همچنان با ارزش‌ترین و بزرگترین ارز دیجیتال باقی مانده است.

اتریوم (Ethereum)

اتریوم یک بلاک چین است که بر اساس رمزارز خود به نام اتر ساخته شده است. برخلاف بلاک چین بیت کوین، اتریوم اجازه می‌دهد تا برنامه‌های غیرمتمرکز روی آن ساخته شوند، که اتریوم را قادر می‌سازد عملکردهای دیگری مانند خدمات مالی غیرمتمرکز، بازی‌ها و انواع برنامه‌های غیرمتمرکز را ارائه دهد.

اتر (ETH)

توکن اختصاصی شبکه اتریوم است و با نماد ETH شناخته می‌شود.

گس (Gas)

هزینه‌ای که یک ماینر برای تأیید و ارسال تراکنش‌ها در شبکه اتریوم دریافت می‌کند. نیاز به گاز برای هر تراکنش، مانع از مسدود شدن اتریوم توسط هکرها با تراکنش‌های نامعتبر می‌شود.

برنامه های غیرمتمرکز (dApps)

برنامه‌هایی که بر روی بلاک چین و خارج از کنترل یک مقام مرکزی اجرا می‌شوند.

ترس از دست دادن یا فومو (FOMO)

فومو در رمزارزها به معنی ترس از دست دادن فرصت سرمایه گذاری و یا ترید است. یکی از اساسی ترین مسائلی که مبتدیان باید رعایت کنند غلبه بر تصمیمات هیجانی و افزایش دانش و آگاهی در این حوزه است.

هودل (HODL)

هودل کردن به اصطلاح همان هولد (HOLD) در انگلیسی یا نگهداری است. در دنیای رمزارزها بهترین تعبیر از هودل، نگهداری رمزارزها در دراز مدت است.

عرضه اولیه (ICO)

فرصتی برای جذب سرمایه است که توکن‌ها قبل از اینکه پروژه راه‌اندازی شود، توسط کاربران خریداری خواهند شد. شرکتی که به دنبال جمع‌آوری پول برای ایجاد یک توکن، برنامه یا سرویس جدید است، می‌تواند یک ICO را به عنوان راهی برای جمع‌آوری سرمایه راه‌اندازی کند. این توکن ممکن است دارای برخی کاربردهای مرتبط با محصول یا خدماتی باشد که شرکت ارائه می‌دهد، یا ممکن است فقط نشان‌دهنده یک سهم در شرکت یا پروژه باشد.

استیبل کوین (Stablecoin)

استیبل کوین دسته ای از ارزهای رمزپایه است که سعی در ارائه ثبات قیمت دارند. برخلاف سایر کوین ها که در برابر قیمت ناپایدار هستند، استیبل کوین ها برای ارائه بهترین‌های خدمات و امنیت تراکنش های رمزارزها و ارزش‌گذاری‌های پایدار بدون نوسانات ارزهای فیات مورد توجه قرار گرفته‌اند.

اصطلاحات رایج ارزها

دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال به دلیل فناوری پیشرفته ای که در آن‌ها به کار رفته و ایده‌های آزادی خواهانه، به سرعت بین مردم محبوبیت بالایی بدست آوردند. ارزهای دیجیتال به دلیل نوظهور بودنشان نوسانات بسیاری دارند، به عنوان مثال ممکن است دریک روز قیمتشان چند صد درصد رشد کند و یا چند صد درصد ریزش داشته باشد.

 فناوری که در ارزهای دیجیتال به کاررفته بر پایه علم رمزنگاری ریاضیات است که از تقلب افراد جلوگیری کرده و سیستم‌های پرداختی را به راستگویی تشویق می‌کند؛ علاوه‌ بر آن جنبه آزادی خواهانه و برکناری واسطه‌ها باعث شده افرادی که نسبت به سیستم‌های مالی سنتی بدبین هستند به سمت ارزهای دیجیتال بیایند و در آن شروع به فعالیت کنند.

سخن پایانی

به دلیل اینکه ارزهای دیجیتال به تازگی شروع به فعالیت کرده‌اند، بسیاری از افراد با اصطلاحات ارزدیجیتال و مفاهیم آن آشنا نیستند. اگر شما هم می‌خواهید وارد دنیای کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال شوید حتما قبل از ورود اصطلاحات آن را بشناسید. درصورتی که شما دنیای ارز دیجیتال را بشناسید و آگاهی و دانش لازم را داشته باشید می‌توانید بازار پرسود و رو به رشدی را مشاهده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *