بازار گاوی (Bull Market) و بازار خرسی (Bear Market) در تحلیل تکنیکال

/ / دسته‌بندی نشده
“”

بروزرسانی اسفند ۲۵, ۱۴۰۱

مقدمه بازار گاوی و خرسی

روند بازار یکی از اساسی ترین جنبه های بازارهای مالی است. ما می توانیم روند بازار را به عنوان جهت کلی یک بازار در حال حرکت تعریف کنیم. به این ترتیب، روندهای بازار توسط تحلیلگران تکنیکال و تحلیلگران بنیادی به دقت رصد می شود. بازار گاوی یا صعودی تمایل به معامله نسبتاً ساده دارند، زیرا می توانند برخی از آسان ترین استراتژی های معاملاتی و سرمایه گذاری را انجام دهند. حتی مبتدیان نیز ممکن است در شرایط بازار صعودی واقعاً مطلوب عمل کنند. ممکن است شنیده باشید که معامله گران  از اصطلاحات ” بولیش ” و ” بیریش ” استفاده می کنند. از منظر یک معامله گر، بازار صعودی یعنی روند افزایش قیمت و بازار خرسی، روند کاهش قیمت است. با این گفته، درک چگونگی حرکت بازارها در چرخه نیز بسیار مهم است. در ادامه به معرفی کامل بازارهای صعودی و نزولی می پردازیم با ما همراه باشید.

بازار گاوی و بازار خرسی


فهرست مطالب: 

  • بازار گاوی چیست؟
  • بازار خرسی چیست؟
  • علل ایجاد بازار نزولی
  • مراحل یک بازار خرسی
  •  معامله در بازار نزولی

بازار گاوی چیست؟

بازار گاوی یا  صعودی وضعیتی از یک بازار مالی است که در آن قیمت ها در حال افزایش است. اصطلاح بازار گاوی اغلب در زمینه بازار سهام استفاده می شود. با این حال، می توان از آن در هر بازار مالی، از جمله فارکس، اوراق قرضه، کالاها، املاک و مستغلات و ارزهای دیجیتال استفاده کرد. علاوه بر این، یک بازار صعودی ممکن است به دارایی خاصی مانند بیت کوین، اتریوم یا BNB نیز اشاره داشته باشد. صعودی بودن ممکن است لزوماً به این معنی نباشد که فرصت تجاری طولانی در حال حاضر وجود دارد، بلکه فقط قیمت ها در حال افزایش هستند یا انتظار می رود افزایش پیدا کنند. بازار صعودی به این معنی نیست که قیمت‌ها کاهش یا نوسان ندارند. به همین دلیل، منطقی تر است که بازارهای صعودی را در بازه های زمانی بزرگتر در نظر بگیرید.

جهت خرید و فروش رمز ارزهایتان کلیک کنید.

بازار خرسی چیست؟

بازار خرسی می تواند زمان چالش برانگیزی به خصوص برای مبتدیان جهت سرمایه گذاری باشد. اکثر معامله گران ارزهای دیجیتال و تحلیلگران تکنیکال توافق دارند که بیت کوین در تمام طول عمر خود در یک روند صعودی کلان بوده است. با این وجود، چندین بازار نزولی ارزهای دیجیتال وجود داشته است. در این مواقع چه کاری می توانید انجام دهید؟ حرکت به سمت بالا ممکن است آهسته و پیوسته باشد، در حالی که حرکت به سمت پایین بسیار سریع است. چرا اینطور است؟ هنگامی که قیمت شروع به سقوط می کند، بسیاری از معامله گران برای خروج از بازارها عجله می کنند. آن‌ها این کار را انجام می‌دهند تا پول نقد خود را از دست ندهند یا از موقعیت‌های خرید خود سود ببرند. این می تواند به سرعت منجر به یک اثر دومینو شود که در آن فروشندگانی که با عجله به سمت خروجی می روند منجر به خروج فروشندگان بیشتر خواهد شد. با این اوصاف، بازارهای صعودی نیز می توانند مراحل سرخوشی داشته باشند. در این زمان‌ها، قیمت‌ها با سرعتی شدید در حال افزایش هستند، همبستگی‌ها بالاتر از حد معمول است و اکثر دارایی‌ها پشت سر هم بالا می‌روند.

علل ایجاد بازار خرسی

علل یک بازار خرسی یا نزولی اغلب متفاوت است، اما به طور کلی، اقتصاد ضعیف یا کند، ترکیدن حباب های بازار، بیماری های همه گیر، جنگ ها، بحران های ژئوپلیتیکی، و تغییرات پارادایم شدید در اقتصاد مانند تغییر به اقتصاد آنلاین، همه عواملی هستند که ممکن است باعث ایجاد بازار نزولی شود. نشانه های یک اقتصاد ضعیف یا کند معمولاً اشتغال کم، درآمد کم، بهره وری ضعیف، کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران و کاهش سود کسب و کار است. علاوه بر این، هرگونه مداخله دولت ها در اقتصاد نیز می تواند باعث ایجاد بازار نزولی شود.

مراحل یک بازار خرسی

بازارهای خرسی معمولاً چهار فاز مختلف دارند.

  1. فاز اول با قیمت های بالا و تمایل بالای سرمایه گذار مشخص می شود. در پایان این مرحله، سرمایه گذاران شروع به خروج از بازار و کسب سود می کنند.
  2. در مرحله دوم، قیمت دارایی شروع به کاهش شدید می‌کند، فعالیت‌های تجاری و سود شرکت‌ها دچار افت می شود و شاخص‌های اقتصادی که ممکن است زمانی مثبت بوده‌اند، به پایین تر از متوسط خود برسند. برخی از سرمایه گذاران با شروع کاهش احساسات شروع به وحشت می کنند. از این به عنوان کاپیتولاسیون یاد می شود.
  3. فاز سوم نشان می دهد که سفته بازان شروع به ورود به بازار کرده و در نتیجه برخی قیمت ها و حجم معاملات را افزایش می دهند.
  4. در فاز چهارم و آخر، کاهش قیمت سهام به کندی ادامه دارد، از آنجایی که قیمت‌های پایین و اخبار خوب دوباره شروع به جذب سرمایه‌گذاران می‌کنند، بازارهای نزولی به بازارهای صعودی منتهی می‌شوند.

 معامله در بازار خرسی

یکی از ساده ترین استراتژی هایی که معامله گران می توانند در بازار نزولی استفاده کنند، ماندن در پول نقد (یا استیبل کوین) است. اگر با کاهش قیمت ها راحت نیستید، شاید بهتر باشد به سادگی صبر کنید تا بازار از قلمرو بازار نزولی خارج شود. اگر این انتظار وجود دارد که یک بازار صعودی جدید ممکن است در مقطعی در آینده ایجاد شود، می‌توانید از آن بهره ببرید.

وقتی نوبت به معامله و سرمایه گذاری می رسد، به طور کلی ایده بهتری است که با جهت روند بازار معامله کنید. به همین دلیل یکی دیگر از استراتژی های سودآور در بازارهای نزولی می تواند باز کردن موقعیت های فروش یا به اصطلاح short positions باشد. به این ترتیب معاملات روزانه، معاملات نوسانی، معاملات موقعیت بوده و هدف اصلی صرفاً معامله در جهت روند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *