مقایسه بیت کوین و اتریوم

/ / دسته‌بندی نشده
مقایسه بیت کوین و اتریوم “”

بروزرسانی شهریور ۲۳, ۱۴۰۰

اتریوم  و بیت کوین هر دو ارز دیجیتالی محبوب در بین کاربران می باشد. مطمئنا تشابه و فرق هایی را نیز به همراه دارند. اگر نمی دانید کدام یک از ارزهای رمزنگاری شده مناسب است و کدام را انتخاب کنید. پیشنهاد می کنیم با میهن پرداخت در مطلب مقایسه بیت کوین و اتریوم همراه شوید.

شباهت و تفاوت بیت کوین و اتریوم

هر دو ارز دیجیتالی هستند که از طریق مبادلات آنلاین مورد معامله قرار می گیرند. انواع کیف پول های رمزنگاری شده را در خود ذخیره کرده اند. از دیگر شباهت این دو ارز باید بگوییم این ارزها غیر متمرکز می باشند. یعنی هیچ گونه مرجع و یا بانک مرکزی ندارد و توسط هیچ کدام تنظیم نمی گردند. هر دو از فناوری دفتر کل توزیع شده به نام بلاک چین استفاده می نمایند.

بیت کوین به عبارتی نشان دهنده شکل جدیدی از پول دیجیتال می باشد که خارج از کنترل هر دولت یا شرکتی کار خود را انجام می دهد.

با گذشت زمان، کاربران متوجه شدند که یکی از نوآوری های اساسی بیت کوین، بلاک چین می تواند برای اهداف دیگری استفاده نیز شود.

اتریوم پیشنهاد کرد که از فناوری بلاک چین نه تنها برای حفظ یک شبکه پرداخت غیرمتمرکز بلکه برای ذخیره کد رایانه ای که می تواند برای تأمین قراردادها و برنامه های مالی غیر متمرکز ضد دستکاری استفاده شود، استفاده کند.

بهتر است بدانید: برنامه ها و قراردادهای اتریوم از اتر که واحد پول شبکه اتریوم است، پشتیبانی می کند.

اتریوم

شناخت بیت کوین

برای اینکه بتوان مقایسه بیت کوین و اتریوم را متوجه شد بهتر است است یک نگاه کلی به بیت کوین بی اندازیم.

بیت کوین در ژانویه سال ۲۰۰۹ راه اندازی شد. این ایده توسط ساتوشی ناکاموتو بوجود آمد. این ارز با هیچ مرکز و ارگانی مرتبط نبوده و کاملا به صورت مجازی و خود ساخته به بازار ارز راه پیدا کرد. اینکه بگویید آیا بیت کوویسن فیزیکی وجود دارد یا خیر؟ باید بگوییم خیر هیچگونه بیت کوین فیزیکی در بازار معاملات وجود ندارد و هر چه هست به صورت مجازی می باشد.

درست است که بیت کوین مورد نظر برای ارز دیجیتالی این گونه نبود اما توانست نسبت به سایر ارزهای رمزنگاری شده بهترین و توسعه یافت تر باشد.

 

با این وجود که هیچ بانک مرکزی برای تضمین بیت کوین وجود ندارد اما با گذشت سالها، مفهوم ارز مجازی و غیر متمرکز در بین نهادهای نظارتی و دولتی مورد استقبال قرار گرفت.

جالب است که در آغاز رونق ارزهای رمزنگاری شده در سال ۲۰۱۷، ارزش بازار بیت کوین نزدیک به ۸۷ درصد از کل بازار ارزهای رمزنگاری شده در جهان را تشکیل می داد.

شناخت اتریوم

حال که با بیت کوین کما بیش آشنا شدیم نوبت به شناختن اتریوم می رسد. اتریوم در جولای سال ۲۰۱۵ با بزرگترین و مستحکم ترین پلتفرم نرم افزاری غیر متمرکز راه اندازی شد. اتریوم امکان توسعه قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز (dapps) را در جهان فراهم می آورد و بدون هیچ گونه: خرابی، تقلب، کنترل یا دخالت شخص ثالث قابل اجرا است.

در رابطه با شناخت اتریوم باید اضافه کنیم که اتریوم با زبان برنامه نویسی خاص خود که بر روی بلاک چین اجرا می گردد، کامل می شود و توسعه دهندگان را قادر می سازد تا برنامه های توزیع شده بسازند و اجرا گردند.

اتر به اختصار ETH نامیده و شناخته می شود. اتر مانند سوخت اجرای دستورات بر روی پلتفرم اتریوم است و توسعه دهندگان از آن برای ساخت و اجرای برنامه های کاربردی بر روی پلتفرم استفاده می نمایند.

 

اتر عمدتا به دو منظور مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان یک ارز دیجیتالی در صرافی ها به شیوه دیگر ارزهای رمزنگاری شده مورد معامله قرار می گیرد و یا در شبکه اتریوم برای اجرای برنامه ها استفاده می شود.

تفاوت های بیت کوین و اتریوم

این دو درست است که دارای شباهت های زیادی است اما تفاوت های فاحشی را نیز دارند. یکی از این تفاوت ها از نظر فنی می باشد. به عنوان مثال: معاملات در شبکه اتریوم ممکن است دارای کد اجرایی باشد، در حالی که داده های ضمیمه شده در معاملات شبکه بیت کوین به طور کلی فقط برای یادداشت برداری است.

تفاوت های دیگر عبارتند: از زمان بلوک (یک تراکنش اتر در ثانیه در مقایسه با دقیقه برای بیت کوین تأیید می شود) و الگوریتم هایی که روی آنها اجرا می شود (اتریوم از اتاش استفاده می کند در حالی که بیت کوین از SHA-256 استفاده می کند.)

اما مهمتر از همه، شبکه های بیت کوین و اتریوم از نظر اهداف کلی متفاوت هستند. در حالی که بیت کوین به عنوان جایگزینی برای ارزهای ملی ایجاد شده است و بنابراین می خواهد وسیله مبادله و ذخیره ارزش باشد، اتریوم اما به عنوان بستری برای تسهیل قراردادهای تغییر ناپذیر، برنامه ای و برنامه های کاربردی از طریق ارز خود در نظر گرفته شد.

BTC  و ETH هر ۲ ارز دیجیتالی هستند، اما هدف اصلی اتر این نیست که خود را به عنوان یک سیستم پولی جایگزین معرفی کند، بلکه تسهیل و درآمدزایی از عملکرد قرارداد هوشمند اتریوم و پلتفرم برنامه غیر متمرکز (dapp) می باشد.

مقایسه بیت کوین و اتریوم

مقایسه بیت کوین و اتریوم

اتریوم یکی دیگر از موارد استفاده برای بلاک چین هستند که از شبکه بیت کوین پشتیبانی می کند و از نظر تئوری واقعا نباید با بیت کوین رقابت کند. با این حال، محبوبیت اتر آن را به رقابت با همه ارزهای رمزنگاری شده، به ویژه از دیدگاه معامله گران، سوق داده است. در بیشتر تاریخ خود از اواسط سال ۲۰۱۵، اتر در رتبه بندی برترین ارزهای رمزنگاری شده از نظر ارزش بازار، پشت بیت کوین قرار گرفته است. با توجه به این موارد، مهم است که به خاطر داشته باشید که اکوسیستم اتر بسیار کوچکتر از بیت کوین است: در ژانویه سال ۲۰۲۰، ارزش بازار اتر فقط زیر ۱۶ میلیارد دلار بود، در حالی که ارزش بیت کوین تقریباً ۱۰ برابر بیش از ۱۴۷ میلیارد دلار بوده است.

اگر می خواهید با یکی از این دو ارز معاملات خود را انجام دهید قبل از شروع و به خطر انداختن پول خود، معاملات خود را در یک محیط مجازی انجام دهید. استراتژی های معاملاتی را طوری تمرین کنید که وقتی آماده ورود به بازار واقعی هستید، تمرین مورد نیاز خود را انجام داده باشید.

اگر تا کنون برای داشتن بیت کوین یا اتریوم اقدام نکرده اید می توانید از میهن پرداخت اقدام داشتن این کیف پول های مجازی کنید.

البته در میهن پرداخت این امکان وجود دارد که ارزهای دیجیتالی خود را به ریال تغییر دهید: یعنی امکان خرید فروش بیت کوین یا اتریوم در این سایت وجود دارد.

با اطلاعاتی که در این مطلب در مورد مقایسه بیت کوین و اتریوم قرار دادیم، توانسته باشیم کمی هر چند کوچک به شما عزیزان کنیم.

جهت استفاده از خدمات میهن پرداخت از منو بالای صفحه خدمات مورد نظر خود را انتخاب کنید و با خیالی آسوده از خدمات میهن پرداخت بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *