شبکه و آدرس اشتباه در ارسال رمزارز+معرفی کیف پول های ارزدیجیتال

/ / دسته‌بندی نشده
“”

بروزرسانی اسفند ۲۵, ۱۴۰۱

ارسال رمزارز به شبکه و آدرس اشتباه

 چگونه می‌توانم رمزارزی که با انتخاب نوع شبکه اشتباه منتقل کرده‌ام بازیابی کنم؟

من رمزارز خاصی را اشتباهی به آدرس بایننس خود ارسال کردم، آیا می توانم آن ها را بازیابی کنم؟

من یک توکن حذف شده را به آدرس ETH خود واریز کرده‌ام. چه کاری باید انجام دهم و آیا زمانی که بایننس آن ها را لیست کرد، در حساب من نشان داده می‌شود؟

این ها برخی از سوالات رایجی هستند که اغلب از افراد مبتدی و یا حتی حرفه ای می‌شنویم. با ما همراه باشید تا با مباحث تخصصی در این زمینه بیشتر آشنا شوید.

تفاوت شبکه های BEP20، ERC20، BEP2 و TRC20

 شبکه های BEP20، ERC20، BEP2 و TRC20

رایج ترین اشتباهی که شما مرتکب می‌شوید ارسال رمزارز به شبکه اشتباه است. قبل از واریز به حساب بایننس یا هر کیف پول دیگر یا برداشت از آن ها، لطفاً به نوع شبکه‌ای که انتخاب می‌کنید دقت کنید. شباهت آدرس بین اتریوم (ERC20) و زنجیره هوشمند بایننس (BEP20) به راحتی شما را به اشتباه می‌اندازد. فقط به این دلیل که BEP2 و BEP20 هزینه کارمزد کمتری را ارائه می‌دهد، آنها را انتخاب نکنید.

چه در حال واریز به حساب بایننس خود و یا برداشت از آن باشید، ممکن است متوجه گزینه‌های مختلف شبکه انتقال برای هر کوین شده باشید. هر شبکه نشان دهنده بلاک چین متفاوتی است. حتی یک کاربر باتجربه در این حوزه ممکن است در انتخاب شبکه درست برای تراکنش خود دچار سردرگمی شود. چیزی که برای مبتدیان گیج کننده‌تر است، شبکه های BEP20 و ERC20 است. این دو شبکه دو استاندارد توکن متفاوت هستند که هر کدام به زنجیره بلوکی متفاوتی تعلق دارند.

BEP20 در انحصار زنجیره هوشمند بایننس و ERC20 در انحصار اتریوم است. به غیر از کار بر روی دو بلاک چین مجزا، دو استاندارد توکن ERC20 و BEP20 شباهت های زیادی در نحوه عملکردشان دارند. از آنجایی که شبکه اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس از الگوریتم تولید آدرس یکسانی پیروی می کنند، بسیاری از شما هنگام واریز یا برداشت کوین، شبکه اشتباه را انتخاب می‌کنید. در ادامه قصد داریم تفاوت بین شبکه ها را توضیح دهیم.

شبکه BEP2

شبکه BEP2 در زنجیره بایننس با “bnb136ns6lfw4zs5hg4n85vdthaad7hq5m4gtkgf23” شروع می شود. BEP2 یک استاندارد فنی برای پیاده سازی و راه اندازی توکن ها در بلاک چین بایننس است. برای این شبکه و کوین هایی مانند XRP و XLM و …، باید ممو، تگ یا شناسه پرداخت نشان داده شده در صفحه سپرده (deposit) را وارد کنید.

 از انواع کیف پول هایی که از شبکه BEP2 پشتیبانی میکند عبارت است از:

  • Atomic Wallet

این کیف پول برای سیستم عامل های مک، ویندوز و لینوکس در دسترس است. شما می توانید به راحتی Atomic Wallet را دانلود و نصب کنید.



  • SafePal S1 Wallet

کیف پول SafePal یک کیف پول سخت افزاری و هم نرم افزاری است. کیف پول‌ سخت‌افزاری آن به‌گونه‌ای طراحی شده‌ که کلیدهای خصوصی و کدهای پین کامپیوتر و تلفن هوشمند شما را کاملاً ایزوله می‌کند تا امکان نفوذ به آن‌ها وجود نداشته باشد.



  • کیف پول تحت وب بایننس

شما می توانید توکن های BNB و همچنین سایر دارایی های فعال در زنجیره بایننس را با کمک کیف پول تحت وب بایننس خود ارسال و دریافت کنید. این کیف پول در حال حاضر برای کاربران ایرانی محدودیت های شدید برای احراز هویت لحاظ کرده است.

مطالعه بیشتر: واریز و برداشت رمزارزها در صرافی بایننس چگونه انجام می شود؟



  • Ledger NanoS

کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس در صدر محبوب ترین کیف پول های سخت افزاری قرار دارد. این کیف پول از بیش از ۱۰۰۰ رمزارز از جمله توکن های BNB  پشتیبانی می کند.

مطالعه بیشتر: بررسی لجر نانو اس Ledger NanoS

جهت خرید کیف پول لجر نانو اس کلیک کنید.



  • wallet Guarda

Guarda به عنوان یک کیف پول چند منظوره بر روی ویندوز، وب و اندروید و IOS قابل نصب است و اگر تازه کار هستید به راحتی می توانید از آن استفاده نمائید.



  • Trust Wallet

تراست ولت یک کیف پول بایننس است که از بسیاری از توکن ها در شبکه های مختلف پشتیبانی می کند. این کیف پول فقط از نسخه اندروید و IOS پشتیبانی می کند.

مطالعه بیشتر: کیف پول تراست ولت + نصب و ساخت حساب کاربری در تراست ولت



  • Ellipal Wallet

الیپال اولین کیف پول سخت افزاری است که به صورت آفلاین کار می کند. شما می توانید کیف پول را از طریق برنامه موبایلی آن کنترل کنید. این کیف پول تنها قابلیت انجام معامله از طریق QR کد را داشته و از طریق Wifi و بلوتوث نمی توان از آن استفاده کرد.



  • Enjin Wallet

کیف پول انجین یک کیف پول موبایلی است که از چندین ارز مانند بیت کوین، لایت کوین، اتریوم، بایننس، ERC20، ERC721 و توکن های ERC1155 پشتیبانی می کند. یکی از مزایای این کیف پول امنیت بالای آن به دلیل استفاده از رمز دومرحله و فناوری های امنیتی Enjin Secure Keyboardاست. رابط کاربری سریع و هوشمند آن باعث می شود به آسانی بتوانید از آن برای انجام معاملات خود بهره ببرید.

ERC20 شبکه

شیکه ERC20 در زنجیره اتریوم با “0x0e806cea8e5beba6df97354ef7f22b66c5a2ce82” شروع می شود. ERC20 یک استاندارد فنی برای قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم برای توکن‌ها است.

از انواع کیف پول هایی که از شبکه  ERC20 پشتیبانی می کنند عبارت است از:

  • Atomic Wallet
  •   Ledger Nano S
  •   Trust wallet
  •   Enjin Wallet
  • Ledger Nano X

Ledger Nano X نسخه به روز شده Ledger Nano S است و دارای ویژگی هایی است که کیف پول را از طریق بلوتوث به اپلیکیشن Ledger Live Mobile متصل می کند. این کیف پول‌، یکی از کیف پول های محبوب در بین سرمایه گذاران در حوزه رمزارز است.

مطالعه بیشتر: خرید لجر نانو ایکس و نقد و بررسی لجر نانو ایکس Ledger Nano X

جهت خرید کیف پول لجر نانو ایکس کلیک کنید.



  • METAMASK

مطالعه بیشتر: چگونه یک حساب کاربری در کیف پول MetaMask داشته باشیم؟



  • MyEtherWallet (MEW)

MyEtherWallet یک رابط منبع باز است که به شما اجازه می دهد بدون نیاز به پیوستن به یک صرافی متمرکز، مستقیماً با بلاک چین اتریوم تعامل داشته باشید. در این کیف پول می توانید اتریوم و سایر توکن های قابل پشتیبانی را ارسال و دریافت کنید. این کیف پول را می توانید در نسخه های اندروید و IOS در اختیار داشته باشید. MEW مانند یک صرافی عمل نمی کند، این به آن معناست که امکان بازیابی توکن،رمز عبور و لغو تراکنش ها وجود ندارد، همچنین این کیف پول هر گونه اطلاعات شما مانند ایمیل را ذخیره و نگهداری نمی کند. بنابراین در هنگام استفاده از آن باید در حفظ و نگهداری اطلاعات و انجام تراکنش ها دقت بسیار زیادی کنید.



  • Keepkey

 Keepkey یکی دیگر از کیف پول سخت افزاری محبوب آفلاین برای ذخیره توکن های ERC20 است و جدا از این توکن ها، از طیف وسیعی از رمزارزها نیز پشتیبانی می کند. یکی از مزایای آفلاین بودن آن جلوگیری از هرگونه نفوذ هکر ها است. اگر کیف پولتان را گم کنید یا حتی بشکنید خیالتان راحت باشد که دارایی هایتان امن است. در این کیف پول هر تراکنش باید به صورت دستی با استفاده از دکمه مربوطه تایید شود که به شما امکان کنترل و مشاهده تراکنش‌هایتان را می‌دهد.

TRC20شبکه  

شبکه TRC20 یک استاندارد توکن در شبکه TRON است و آدرس آنها با “TWsVAb9EWAgKdumTD7XoEdkvs7AoyvkgN7” شروع می شود.

از انواع کیف پول هایی که از شبکه TRC20 پشتیبانی می کنند عبارت است از:

  • Atomic Wallet
  • Trust wallet
  • TronWallet

کیف پول ترون یک برنامه موبایلی است و از TRX و انواع توکن های مبتنی بر شبکه Tron پشتیبانی می کند، شما می توانید توکن های استاندارد TRX و TRC20 را ارسال و دریافت کنید و همچنین با برنامه های کاربردی در پلت فرم بلاک چین ترون تعامل داشته باشید.  این کیف پول را می توانید در گوگل پلی دانلود کنید.



  • Exodus Wallet

اکسودوس یک کیف پول که در نسخه ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و IOS قابل نصب است و شما به راحتی و بدون پرداخت هزینه ای می توانید از آن ها استفاده کنید. این کیف پول از ۱۳۸ آلت کوین پشتیبانی می کند که شامل لایت کوین (LTC)، بیت کوین (BTC)، اتر (ETH)، اتریوم کلاسیک (ETC)، لومن (XLM)، گراف (GRT)، Aave (AAVE)، دوج کوین (DOGE)، پولکادوت (DOT) می شود.



  • Bitpie Wallet

Bitpie به عنوان یک برنامه کیف پول رمزارز ایمن و کاربرپسند در نسخه موبایلی قابل نصب است. این کیف پول از بسیارب رمزارزها از جمله BTC، ETH و USDT سازگار است. برای دانلود نسخه اندروید و IOS می توانید از طریق گوگل پلی و اپ استور اقدام کنید. اگر چنانچه در هنگام نصب با مشکل روبه رو شدید، اطمینان حاصل کنید که فایل نصبی با چه نسخه ای از سیستم عامل دستگاه سازگار است.



شبکه BEP20

شبکه BEP20 اکنون برای کوین هایی مانند BTC، ETH، USDT، LINK، DOT، DAI، EOS، LTC، XRP، XTZ، BCH، BAND، ADA، ONT و… در دسترس است. در جستجوگر بایننس می‌توانید فهرست کامل توکن‌های بایننس (BEP20) و آدرس قرارداد آن ها را پیدا کنید.

مطالعه بیشتر: BscScan چیست؟ + ردیابی تراکنش ها در بلاکچین زنجیره هوشمند بایننس (BSC)

از انواع کیف پول هایی که از شبکه  BEP20 پشتیبانی می کنند عبارت است از:

  • کیف پول تحت وب بایننس
  • Ledger Nano X
  • Ellipal Wallet
  • SafePal S1 Wallet
  • METAMASK
  • Trust Wallet
  •   Guarda Wallet
  • Math Wallet
  • TokenPocket Wallet
  • D'CENT Wallet
  • SimpleHold

SimpleHold یک کیف پول افزونه مرورگر است که می توانید در مرورگرهای Chrome، Firefox، Brave و Opera و همچنین روی موبایل تان نصب کنید. شما می توانید BNB و توکن های زنجیره هوشمند بایننس را ارسال، دریافت و ذخیره کنید. از مزایای آن می توان به پایین بودن نرخ کارمزد، سریع بودن و استفاده راحت نام برد.



  • Unstoppable Wallet

از این کیف پول می توان در دستگاه های iOS و اندروید استفاده کرد. شما می توانید بدون ایجاد حساب کاربری در آن به معامله بپردازید.



هنگام برداشت رمزارز خود از کیف پول یا صرافی دیگر، کدام شبکه را باید انتخاب کنم؟

همیشه و فقط باید شبکه‌ای را انتخاب کنید که توسط صرافی یا کیف پول مقصد پشتیبانی می‌شود. برای روشن شدن بیشتر، به جز بایننس، اکثر صرافی‌ها از شبکه‌های BEP2 یا BEP20 پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین اگر توکن ERC20 مبتنی بر اتریوم را ارسال می کنید، استاندارد توکن ERC20 را برای انتقال انتخاب کنید حتی اگر کارمزد انتقال شبکه ERC20 بالا باشد.

اگر آن را به کیف پولی مانند کیف پول متامسک و یا تراست ولت منتقل می‌کنید، باز هم باید دقت کنید که شبکه کیف پول مقصد را مطابق با شبکه مبدا انتخاب کنید. با این حال حتی اگر در انتخاب شبکه اشتباه کردید بازیابی کوین‌ها امکان پذیر است. چراکه هر دو کیف پول از زنجیره هوشمند بایننس و شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کنند.

هنگام واریز به حساب بایننس خود، مهم نیست که از طریق بلاک چین اتریوم انتقال می دهید یا زنجیره هوشمند بایننس، زیرا در بایننس آدرس deposit شما برای ETH، ERC20 و BEP20 یکسان است و نیازی به ممو یا شناسه پرداخت نیست.

وقتی شبکه انتقال را اشتباه انتخاب کنید حالت‌های مختلفی وجود دارد:

توکن‌های ارسال شده به کیف پول کاستدی (custodial wallet)

اگر به عبارت بازیابی یا کلیدهای خصوصی دسترسی ندارید، به احتمال زیاد از کیف پول کاستدی (مانند صرافی‌ها) استفاده می‌کنید. تحت شرایط استفاده از این کیف پول، باید با ارائه ‌دهنده کیف پول یا پشتیبانی صرافی تماس بگیرید. در این صورت ممکن است کوین ارسالی‌تان را پس بگیرید و یا خیر، زیرا همه چیز به این بستگی دارد که ارائه دهنده خدمات چقدر قابل اعتماد است.

ارسال توکن به کیف پولی که فقط از اتریوم پشتیبانی می‌کند.

تقریباً هر کیف پول BSC از توکن های ERC20 پشتیبانی می کند اما همه کیف پول های اتریوم از توکن های BEP20 پشتیبانی نمی‌کنند. اگر توکن‌ها را به کیف پولی فرستاده‌اید که فقط از اتریوم یا BSC پشتیبانی می‌کند، شما باید به عبارت بازیابی خود دسترسی داشته باشید و سپس آن را به کیف پولی وارد کنید که از هر دو شبکه پشتیبانی می‌کند. برای وارد کردن کلیدهای خصوصی، MetaMask را توصیه می کنیم. به غیر از MetaMask، می توانید از Trust Wallet، SafePal، Token Pocket و Math Wallet نیز استفاده کنید. هنگامی که کلید خصوصی وارد شد، شبکه مناسب را انتخاب کنید و باید توکن‌های گم شده خود را که از بایننس یا دیگر کیف پول‌ها ارسال کرده‌اید مشاهده کنید.

ارسال توکن‌ها به کیف پولی که از اتریوم و BSC پشتیبانی می‌کند.

به عنوان مثال کیف پول هایی مانند متامسک و تراست ولت از شبکه BSC و اتریوم پشتیبانی می‌کنند. اگر شبکه اشتباه را انتخاب کرده اید و توکن ها را به هر یک از این کیف پول ها منتقل کرده‌اید، می‌توانید به راحتی آنها را بازیابی کنید.

تراست ولت به طور پیش‌فرض توکن‌ها را به شما نشان می‌دهد، بنابراین هیچ فرآیند بازیابی در آن وجود ندارد. اگر آن را به متامسک ارسال کرده باشید، توکن در ابتدا نمایش داده نمی شود. برای نمایش توکن ها باید به شبکه‌های مناسب سوئیچ کنید. از Ethereum Mainnet برای انتقال ETH و ERC20 استفاده کنید. برای توکن‌های BSC و BEP20 به زنجیره هوشمند بایننس بروید. شبکه زنجیره هوشمند بایننس به طور پیش فرض در متامسک در دسترس نیست. شما باید آنها را به صورت دستی اضافه کنید حتی پس از اتصال و جابجایی به BSC، اگر توکن را نمی‌بینید، باید آن را به صورت دستی اضافه کنید.

ارسال کوین اشتباه به بایننس

اشتباه دیگری که کاربران مرتکب می‌شوند، واریز کوین یا توکن است که توسط صرافی مورد نظراز فهرست کوین‌ها خارج شده باشد. ممکن است قبلاً با موفقیت یک کوین به حساب بایننس خود واریز کرده و آدرس را به صورت پیش فرض ذخیره کرده باشید. قبل از اینکه دوباره به همان آدرس واریز کنید، بررسی کنید که آیا بایننس همچنان از همان کوین یا توکنی که سپرده‌گذاری می‌کنید پشتیبانی می‌کند یا خیر.

ارسال کوین بدون ممو یا شناسه پرداخت و یا وارد کردن ممو اشتباه

برای شبکه BEP2 و کوین‌هایی مانند XRP و XLM، باید ممو، تگ یا شناسه پرداخت نشان داده شده در صفحه deposit را وارد کنید. اگر از ممو به نادرستی استفاده کنید و یا این اطلاعات را درج نکنید، کوین شما به حساب مربوطه واریز نخواهد شد. بطور مثال در هنگام deposit کوین XLM با خطای زیر مواجه خواهید شد:

“Please enter both MEMO and address data which are required to Deposit XLM to your Binance account.”

ارسال کوین به آدرسی که به صرافی تعلق ندارد

به‌طور پیش‌فرض، اکثر کیف‌پول‌های ارزهای دیجیتال دارای ویژگی checksum هستند که به شما اجازه نمی‌دهد کوین ها را به آدرس نادرست ارسال کنید. به عنوان مثال شما نمی توانید بیت کوین را به آدرس اتریوم واریز کنید. با این حال می‌توانید بیت کوین را به آدرس بیت کوین کش و بالعکس ارسال کنید. این احتمال وجود دارد که به طور تصادفی به یک آدرس نادرست واریز کنید و فکر کنید که آدرس متعلق به حساب بایننس شما است. به یاد داشته باشید که تیم پشتیبانی صرافی نمی تواند در این مورد به شما کمک کند. پیدا کردن مالک آدرس خاص یا صرافی خاصی که آدرس به آن تعلق دارد دشوار است.

آدرس BEP2 نیاز به استفاده از ممو دارد که برای واریز و برداشت در شبکه‌های OMNI، TRC20 یا ERC20 مورد نیاز نیست. زمانی که آدرس اشتباه را وارد کنید، صرافی با پیام زیر به شما هشدار می دهد:

“The address does not match the currently selected network, it is recommended that you switch to another network.”

به همین ترتیب، هنگامی که از کیف پول خود کوینی را ارسال می‌کنید، در صورت وارد کردن آدرس نادرست، پیام خطای «Recipient address is invalid» را دریافت خواهید کرد.

مهین پرداخت با تفکری نوین برای ارائه انواع خدمات ارزی در خدمت شما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *