مفاهیم حوزه ارزهای دیجیتال؛ کوین، توکن، بلاکچین، عرضه اولیه و ارز فیات

/ / دسته‌بندی نشده
“”

بروزرسانی فروردین ۱, ۱۴۰۲

ارزدیجیتال یا Cryptocurrency

 ارزهای دیجیتال به عنوان وسیله مبادله در یک سیستم اقتصادی دیجیتال همتا به همتا (P2P) استفاده می شوند. استفاده از تکنیک های رمزنگاری چیزی است که تضمین می کند این سیستم ها کاملاً در برابر تقلب و جعل ایمن هستند. بیت کوین به عنوان اولین رمزارز، توسط “ساتوشی ناکاموتو” در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. هدف ناکاموتو ایجاد یک سیستم پرداخت الکترونیکی جدید بود که اجازه می داد تراکنش های مالی دیجیتال بین کاربران بدون نیاز به واسطه هایی مانند بانک ها یا نهادهای دولتی انجام شود. هر دستگاه متصل به شبکه به عنوان یک گره بوده و قادر به ارسال، دریافت اطلاعات است. به عنوان مثال، شبکه بیت کوین حداقل از هفت نوع مختلف گره تشکیل شده است.

کوین و توکن

فهرست مطالب:
  • ارزدیجیتال یا Cryptocurrency
  • توکن چیست؟
  • کوین چیست؟
  • مفهوم بلاکچین
  • بلاک چین و جایگاه توکن و کوین در آن
  • عرضه اولیه کوین در صنعت بلاک چین
  • مفهوم ارز فیات

توکن چیست؟

توکن‌ها دارایی‌های قابل تعویض و قابل مبادله هستند که در بلاک چین‌های خودشان قرار دارند. توکن‌های رمزنگاری اغلب برای جمع‌آوری سرمایه به منظور فروش جمعی استفاده می‌شوند، اما می‌توانند جایگزینی برای چیزهای دیگر نیز باشند. هدف از به گردش درآمدن توکن ها، تمرین سرمایه‌گذاری جمعی برای تأمین مالی توسعه پروژه بوده که معمولاً از طریق عرضه اولیه کوین (ICO) تولید، توزیع و فروخته می شوند.

کوین چیست؟

از کوین ها برای کارمزد معاملات استفاده می شود. کارشناسان می گویند که آن ها زیرساخت و ستون فقرات بلاک چین هستند و پایه آن را تشکیل می دهند. یک کوین بر روی بلاک چین مستقل خود مانند یک ارز بومی در یک سیستم مالی خاص عمل می کند و اساساً به عنوان وسیله مبادله یا ذخیره ارزش در یک شبکه اقتصادی دیجیتال استفاده می شود. گاهی اوقات می توان کوین ها را با یک کوین یا توکن متفاوت متعلق به بلاک چین دیگری از طریق صرافی ارزهای دیجیتال یا از طریق نقل و انتقالات خصوصی (مانند معاملات همتا به همتا و OTC) مبادله کرد.

مفهوم بلاک چین  

نمونه اولیه یک بلاک چین به اوایل دهه ۱۹۹۰ باز می گردد، زمانی که استوارت هابر و فیزیکدان اسکات استورنتا تکنیک های رمزنگاری را در زنجیره ای از بلوک ها به عنوان راهی برای ایمن سازی اسناد دیجیتال به کار بردند. بلاک چین ها به عنوان پایگاه های اطلاعاتی، اطلاعات تمام تراکنش های تایید شده را در بلوک های متصل به هم ذخیره می کنند. تراکنش های بلاک چین در یک شبکه همتا به همتا انجام می گردد. فناوری بلاک چین در فعالیت هایی مانند بهداشت، بیمه، زنجیره تأمین و اینترنت اشیاء (IOT) کاربرد دارد و وظیفه آن اطمینان از یکپارچگی داده ها و کاهش هزینه های عملیاتی است.

بلاک چین و جایگاه توکن و کوین در آن

یک بلاک چین دارنده یک کوین و صدها توکن روی خود است. به عنوان مثال، اتریوم ارز دیجیتال بومی بلاک چین اتریوم است، در حالی که توکن های مختلف دیگری مانند MATIC، LINK وUSDT نیز وجود دارند که از بلاک چین اتریوم استفاده می کنند. بیشتر بلاک چین ها به عنوان یک دفتر کل غیرمتمرکز و توزیع شده کار می کنند. که هر تراکنش را ردیابی و تأیید می کند و کوین های بومی آن ها فقط بین شرکت کنندگان این شبکه خاص قابل انتقال است.

عرضه اولیه کوین در صنعت بلاک چین

بسیاری از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها در صنعت بلاک چین ترجیح می‌دهند قبل از ساخت بلاک چین خود، سرمایه جمع‌آوری کنند و این کار اغلب از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) انجام می‌شود. اکثر رویدادهای ICO بر روی شبکه اتریوم انجام شده و توکن ها از طریق پروتکل استاندارد توکن اتریوم صادر شده اند. این بدان معناست که این شرکت ها به جای انتشار کوین بومی خود، تصمیم گرفتند یک توکن دیجیتالی ایجاد کنند که در بالای یک شبکه بلاک چین موجود صادر می شود. معمولاً این توکن‌های ICO در ازای بیت‌کوین یا اتریوم ارائه می‌شوند، اما برخی از استارت‌آپ‌ها ارزهای فیات یا سایر ارزهای دیجیتال را نیز به عنوان پرداخت در هنگام جمع‌آوری سرمایه می پذیرند.

ارز فیات

ارز فیات یک شکل معتبر از پول است که توسط مقررات دولتی به عنوان ارز قانونی پشتیبانی می شود. ریشه کلمه فیات در لاتین برای استفاده از یک فرمان، دستور یا قطعنامه دولتی آمده است. ارزش آن از رابطه بین عرضه و تقاضا و ثبات دولت صادرکننده به جای ارزش کالایی که پشتوانه آن است به دست می آید. بیشتر ارزهای کاغذی مدرن از جمله دلار آمریکا، یورو و… ارزهای فیات هستند. از آنجایی که ارزش پول فیات به ذخایر فیزیکی مانند ذخیره ملی طلا یا نقره مرتبط نیست، خطر از دست دادن ارزش آن به دلیل تورم وجود دارد.

در میهن پرداخت به راحتی می توانید رمزارزهایتان را در هر ساعت شبانه روز خریداری کنید. برای ثبت نام در سایت میهن پرداخت همین الان وارد شده و از سرعت آن در ارائه خدمات به مشتریان لذت ببرید.

 مهین پرداخت با تفکری نوین برای ارائه انواع خدمات ارزی در خدمت شما است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *