معرفی توکن های غیرقابل معاوضه (NFT) + ساخت NFTs

/ / دسته‌بندی نشده
“”

بروزرسانی اسفند ۲۵, ۱۴۰۱

مفهوم توکن های غیرقابل معاوضه (NFTs)

ظهور فناوری بلاک چین، به ما اجازه می دهد دنیای دیجیتال را به صورت دنیای واقعی ترسیم کنیم. توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) که اغلب به عنوان کلکسیون‌های رمزارز شناخته می‌شوند، این ایده را گسترش می‌دهند. این توکن ها یک عنصر کلیدی در یک اقتصاد دیجیتال جدید و مبتنی بر بلاک چین هستند. پروژه های متعددی با NFT ها در موارد مختلف از جمله بازی، شناسایی دیجیتال، مجوز، گواهینامه ها و موضوعات هنری آزمایش شده است. سلبریتی ها، هنرمندان دیجیتال و خلاقان همگی در حال آماده شدن هستند تا آثار هنری خود را روی بلاک چین قرار دهند. توکن غیرقابل تعویض به عنوان نوعی رمزارز روی یک بلاک چین، نشان دهنده یک دارایی منحصر به فرد است. این ها می توانند دارایی های کاملا دیجیتالی یا نسخه های توکن شده دارایی های دنیای واقعی باشند. 

شاید بپرسید معاوضه به چه معناست؟ قابلیت تعویض به این معنی است که واحدهای مجزای یک توکن قابل معاوضه بوده و اساساً از یکدیگر قابل تشخیص نیستند. به عنوان مثال، ارزهای فیات قابل تعویض هستند زیرا هر واحد با هر واحد معادل دیگری قابل معاوضه است. یک اسکناس ده دلاری با هر اسکناس ده دلاری واقعی دیگری قابل تعویض است. اگر بتوانیم دارایی های دیجیتالی مشابه بیت کوین بسازیم و یک شناسه منحصر به فرد به هر واحد اضافه کنیم، چه؟ این امر باعث می شود که هر یک از آن ها از همه واحدهای دیگر متفاوت باشد. در اصل، این همان مفهوم NFT است. در ادامه سعی داریم مفهوم NFTs و طریقه ساخت و انتقال آن ها را به طور مفصل بیان کنیم، این مقاله را از دست ندهید!

NFTها چگونه کار می کنند؟

چارچوب های مختلفی برای ساخت و صدور NFT در زنجیره هوشمند بایننس وجود دارد. بارزترین آن ها، استانداردی برای صدور و تجارت دارایی های غیرقابل تعویض در بلاک چین اتریوم یعنی  ERC-721است. استاندارد جدیدتر و بهبود یافته ERC-1155 است. هنگامی که شخصی یک NFT می سازد، کد ذخیره شده در قراردادهای هوشمند را اجرا کرده که مطابق با استانداردهای مختلف، مانند ERC-721 است. این اطلاعات به بلاک چینی که NFT در آن مدیریت می شود اضافه می شود. مانند سایر توکن های بلاک چین، NFT شما روی یک آدرس وجود دارد. توکن های غیر قابل معاوضه را نمی توان بدون اجازه مالک حتی توسط صادر کننده توکن های غیر قابل تعویض منتقل کرد. NFT ها را می توان در Treasureland، BakerySwap، و Juggerworld در شبکه زنجیره هوشمند بایننس  و OpenSea در شبکه اتریوم معامله کرد.

ویژگی های NFT

  • NFTها از نظر دیجیتالی منحصر به فرد هستند، هیچ دو NFT مشابهی وجود ندارد.
  • هر NFT باید یک مالک داشته باشد و برای هر کسی به راحتی قابل تأیید است.
  • NFT ها با هر چیزی که با استفاده از اتریوم ساخته شده است سازگار هستند.
  • آنها به طور مستقیم با توکن های دیگر قابل تعویض نیستند. برای مثال یک اتریوم دقیقاً مشابه اتریوم دیگر است. که در مورد NFT ها صدق نمی کند.

از NFTها برای چه مواردی می توان استفاده کرد؟

NFTها را می توان توسط برنامه های غیرمتمرکز (DApps) برای انتشار اقلام دیجیتالی منحصر به فرد و کلکسیون های دیجیتالی استفاده کرد. در حالی که جهان‌های مجازی در حال شکوفایی هستند، یکی دیگر از استفاده‌های هیجان‌انگیز NFT‌ها، توکن‌سازی دارایی‌های دنیای واقعی است. NFTها می توانند بخش هایی از دارایی های دنیای واقعی را نشان دهند که می توانند به عنوان توکن در یک بلاک چین ذخیره و معامله شوند. هویت دیجیتال نیز بخشی است که می تواند از ویژگی های NFT بهره مند شود. ذخیره اطلاعات هویتی در بلاک چین باعث افزایش حریم خصوصی و یکپارچگی داده ها برای بسیاری از افراد در سراسر جهان می شود. در عین حال، انتقال آسان و بدون اعتماد این دارایی ها می تواند حساسیت در اقتصاد جهانی را کاهش دهد.

چگونه NFT بسازیم؟

ایجاد NFT ها بر روی زنجیره هوشمند بایننس یا اتریوم یک فرآیند ساده است که توسط پلتفرم های متعدد ارائه می شود. شما برای شروع به مقداری رمزارز برای پرداخت کارمزد ماینینگ و تبدیل به NFT نیاز دارید، همچنین باید بین استفاده از NFT خود در شبکه اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس یکی را انتخاب کنید. می‌توانید در زنجیره هوشمند بایننس با استفاده از پلتفرم‌های DeFi مانندFeatured By Binance، BakerySwap یا TreasureLand انجام دهید. مزیت زنجیره هوشمند بایننس کارمزدهای کم و زمان تراکنش های سریع است. نکته بسیار مهمی که شما باید به آن دقت کنید، بررسی شبکه بلاک چینی است که توکن شما روی آن ساخته می شود. لیست بلاک چین های سازگار با NFT شامل زنجیره هوشمند بایننس، پولکادات (Polkadot)، Tron، تزوس (Tezos)، فلودپر (Flow Dapper)، وکس (WAX)، کازمس (Cosmos) و ایاس (EOS) است. از دیگر مراحل ساخت یک توکن قابل معاوضه انتخاب کیف پول مناسبی است که از شبکه مورد نظرتان پشتیبانی کند. توصیه می کنیم از MetaMask و یا Trust Wallet استفاده کنید. این دو کیف پول ارزدیجیتال از طیف گسترده ای از بلاک چین ها پشتیبانی می کنند.

مطالعه بیشتر: چگونه یک حساب کاربری در کیف پول MetaMask داشته باشیم؟

مطالعه بیشتر: کیف پول تراست ولت + نصب و ساخت حساب کاربری در تراست ولت 

نحوه انتقال NFTها از شبکه زنجیره هوشمند بایننس به دیگر شبکه ها

تا زمانی که پلتفرم جدید از توکن شما پشتیبانی می کند، می توانید به راحتی NFT های خود را بین بازارها انتقال دهید. شما نباید NFT های خود را مستقیماً به بازاری در بلاک چین دیگری، منتقل کنید. به عنوان مثال، OpenSea، NFT های زنجیره هوشمند Binance را پشتیبانی نمی کند. برای انتقال NFT خود به صرافی دیگر، آن را به کیف پول خود ارسال کنید. هنگامی که آن را به طور ایمن ذخیره کردید، به سادگی آن را به آدرس پلت فرم جدید ارسال کنید. همیشه اطمینان حاصل کنید که استاندارد توکن NFT شما توسط کیف پول شما و هر پلتفرمی که آن را به آن منتقل می کنید پشتیبانی می شود.

نحوه ساخت NFT در Featured By Binance

به صفحه اصلی Featured By Binance بروید و روی Create کلیک کنید. برای انجام این کار باید کیف پول دیجیتال خود را متصل کنید.

ساخت NFT در Featured By Binanceفایل های دیجیتال خود مانند تصاویر، صدا و فیلم را آپلود کنید.

اپلود فایل برای ساخت NFT

اطمینان حاصل کنید که توضیح به NFT خود اضافه کنید. همچنین باید بین ایجاد NFTهای فردی یا گروهی از NFTها یکی را انتخاب کنید.

NFTهای فردی یا گروهی

نحوه ساخت NFT در BakerySwap

ساخت یک توکن غیر قابل تعویض در BakerySwap می تواند حدود ۵ دقیقه زمان بر باشد. برای اینکار شما به BNB برای هزینه ساخت و یک کیف پول دیجیتال برای ذخیره BNB نیاز دارید. توجه کنید که ممکن است در زمان های مختلف ساخت کامزد و هزینه، روی مقدار BNB تاثیر گذار باشد. بدین منظور استفاده از Trust Wallet برای کاربران موبایل و MetaMask را برای دسکتاپ توصیه می شود. تصاویر، GIF ها، فیلم ها و .. فایل هایی هستند که می توانید از آن ها برای ساخت توکن خود کمک بگیرید. مراحل ساخت NFT به شرح زیر است:

ابتدا به BakerySwap NFT بروید و کیف پول خود را در گوشه سمت راست بالای صفحه متصل کنید.

ساخت NFT در BakerySwap

پس از اتصال کیف پول خود، روی Mint Artworks کلیک کنید و NFT خود را بسازید.

Mint Artworks در ساخت NFT

فیلدهای مورد نیاز را با تمام اطلاعات جمع آوری شده پر کنید.

پر کردن اطلاعات در ساخت NFT

در زیر جزئیات NFT خود، روی نماد + کلیک کنید تا فایل آپلود شود. پس از اطمینان از وارد نمودن اطلاعاتتان، قبل از کلیک بر روی Mint، مطمئن شوید که با اعلامیه ضد سرقت ادبی موافقت کرده اید.

موافقت با اعلامیه ضد سرقت ادبی در ساخت NFT

مرحله بعدی پرداخت هزینه ساخت NFT است.

نحوه ساختNFT در Treasureland

Treasurelan در حال حاضر فقط به شما اجازه آپلود عکس و GIF ها را می دهد. ساخت توکن غیر قابل تعویض رایگان بوده ولی در هنگام فروش و یا انتقال آن، هزینه ساخت را از شما کسر خواهد کرد. مراحل ساخت به شرح زیر است:

به بخش Treasureland Create بروید و کیف پول دیجیتال خود را برای شروع متصل کنید. سپس در صفحه ساخت NFT قرار می گیرید، جایی که می توانید تمام جزئیات NFT خود را پر کنید و تصویر یا گیف خود را آپلود کنید.

چگونه NFT خود را برای شخص دیگری ارسال کنم؟

هنگامی که NFT خود را خریداری کردید یا ایجاد کردید، می توانید آن را مستقیماً از کیف پول خود برای شخص دیگری ارسال کنید. اگر کیف پول شما دارای بخش NFT است، می توانید به سادگی هر یک از NFT های خود را انتخاب کرده و روی گزینه ارسال آن کلیک کنید (Trust Wallet و MetaMask این ویژگی را ارائه می دهند). توجه داشته باشید که گیرنده NFT شما باید آدرس deposit صحیح خود را متناسب با توکن شما ارائه دهد. اگر یک ERC-721 NFT در شبکه اتریوم دارید، گیرنده باید آدرس سپرده Ethereum ERC-721 خود را از کیف پول خود برای شما ارسال کند.

سخن پایانی

سیستم توکن های غیرقابل معاوضه به سرعت در حال رشد است و استفاده از آن آسان تر نیز خواهد شد. برای هر کسی که علاقه مند به تولید NFTهای مختص خود است، این فرآیند بسیار ساده است. چه بخواهید NFT بسازید، بخرید یا بفروشید، پروژه ای وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *